32 Benodigde investeringen Voor kortstondige activiteiten zoals bewaking en begeleiding zijn geen grote investeringen nodig. Voor meer specialistische acties gelden strenge regels, waarvoor het steeds moeilijker wordt dispensatie te krijgen. Er is soms ook een andere klasse certificering van het schip nodig. Voor bodemonderzoek is een aanpassing van de accommodatie nodig. Voorts is een groter dek nodig en moet er een kraan op het schip geplaatst worden. Om echt concurrerend te kunnen werken, kan het nodig zijn om een andere motor te plaatsen, of zelfs een ander (multipurpose) schip aan te schaffen. Soms moet ook apparatuur aan boord zijn, zoals een DPS-systeem met een multi beam echosounder. Ook kan een andere ,bemanning nodig zijn. Nieuwe competenties De visserman moet bij een langdurige activiteit in de offshore allround ondernemer zijn. Kennis van de markt, het opstellen van een businessplan, onderhandelen over prijs en voorwaarden, en het opbouwen van een netwerk en klantenkring zijn cruciaal. Het aangaan en onderhouden van een langetermijnrelatie met de opdrachtgever hoort daarbij. Hij moet daarbij enige kennis van de offshore hebben. Daarnaast zullen veiligheidstrainingen nodig zijn en kennis van nautisch Engels. Dit betekent dat de visserman meer uitvoerder wordt en daarmee aan vrijheid inboet. Onregelmatige diensten en de bereidheid om verder en langer van huis te zijn, kunnen bij de nieuwe rol horen. marktkansen De marktkansen voor vissers in deze sector worden door de geïnterviewde experts als goed ingeschat. De mogelijkheden zijn groter als vissers bereid zijn om langer en verder van huis te zijn en op onregelmatige tijden te werken. 5.6 Waterbouw In lijn met de offshore liggen de waterbouwactiviteiten. Hierbij gaat het veelal om baggeractiviteiten. Op deze markt zijn enkele grote en een groot aantal kleine spelers actief. De waterbouwbedrijven hebben in Nederland een omzet van circa €1,6 miljard. Ongeveer 70% betreft wereldwijde activiteiten. De waterbouw in Nederland en Europa heeft een omzet van circa € 300 miljoen. De sector laat een gemiddelde groei zien van circa 3,5% per jaar. Met name de grote wereldwijd actieve baggeraars hebben aan deze stijging bijgedragen. Het aandeel van de overige deelsectoren (met name zandvervoer en kleinschalige waterbouw) is de afgelopen jaren afgenomen. Het aantal kleinschalige waterbouwers neemt af. Uit de interviews komt naar voren dat vissers in beperkte mate hun diensten aanbieden aan de baggeraars, maar voor een te lage prijs. Vissers onderbieden elkaar. Er is onvoldoende kostenbesef en er wordt te weinig onderhandeld over de prijs. Benodigde investeringen Voor de inzet van het vissersschip als beunschip zijn in verband met laden en lossen grote aanpassingen nodig, zoals het hebben van een Pagina 39

Pagina 41

Scoor meer met een e-commerce shop in uw drukwerk. Velen gingen u voor en publiceerden maandbladen online.

360 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication