Braveheart bouwt zelf schepen of bouwt ze om (ook vissersschepen), zodat ze voor de offshore geschikt zijn. Oude schepen worden vooral ingezet bij de inspectie en bewaking van gas- en oliepijpleidingen, betonning, seismologie en hydrografie. In het algemeen is er in de offshore wel emplooi voor vissersschepen, als ze maar groot zijn. Als de vissers wereldwijd inzetbaar en daarmee langere tijd van huis willen zijn, en als hun schepen grote afstanden kunnen afleggen, zijn de mogelijkheden groter. Soms zijn aanpassingen aan het schip nodig om inzetbaar te zijn voor de offshore. Zo moeten schepen bij inspecties met onderwaterrobots een Dynamic Position Systeem (DPS) hebben. Dit betekent dat ze nauwkeurig op de plaats gehouden moeten kunnen worden. Dit soort systemen hebben de vissersschepen niet en de kosten voor de ombouw naar een dergelijk systeem liggen rond € 100.000. Verder moeten de schepen een winch aan boord hebben. Als boomkorschepen voor bodemonderzoek of ander onderzoek worden ingezet, moeten ze ook accommodatie kunnen bieden aan de mensen die de apparatuur bedienen. In feite is er dan sprake van parttime visserij. In de interviews wordt wel twijfel geuit over het hoge brandstofverbruik van de schepen. Extra competenties hebben de schippers meestal niet nodig. Ze moeten kunnen omgaan met het DPS-systeem (als ze dat aan boord hebben), met multi beamechosounder voor het in kaart brengen van de zeebodem. Voor de rest van de competenties wordt gezorgd. Het offshorebedrijf brengt de apparatuur aan boord en de mensen om dat te bedienen. Als er in de offshore zelf wordt gewerkt, gelden strenge regels. Vissers zullen dan een opleiding moeten volgen. Nu wordt er doorgaans voor een beperkt bedrag een instapcursus gegeven. Maar de eisen die worden gesteld aan de schepen die voor de offshore worden ingezet, worden steeds strenger. In het begin waren er dispensatieregelingen, maar dat is voorbij. Rederij Groen, die naast sportvissen op zee ook offshore-activiteiten uitvoert, laat tegenwoordig nieuwe schepen bouwen en is niet meer bezig met het aanpassen van kotters. Gebroeders Slot Maritiem in Den Helder is een voorbeeld van een vissersbedrijf dat zijn activiteiten verbreed heeft in de offshore. Een belangrijke offshore-activiteit is het bewaken van telefoonkabels. Momenteel worden stenen gevist in de monding van de Theems (Verenigd Koninkrijk). Uit de interviews komt verder naar voren dat een aantal (ex-)vissersschepen worden ingezet voor het begeleiden van meetvaartuigen voor de oliewinning (chasing). De meetvaartuigen hebben een staart van een kilometer of meer in het water liggen. De begeleidende vissersschepen zorgen ervoor dat andere vaartuigen hier niet overheen varen. In Den Helder zijn een paar vissers supplies gaan varen voor de offshore. Op instigatie van Nederland Maritiem Land (NML) zijn er projecten bedacht rond de visserij. Het gaat er hierbij om dat de schepen multipurpose worden ingericht. Het is de bedoeling dat de schepen met behulp van simpele installaties geschikt worden gemaakt voor de offshore, zodat de schepen als er niet gevist wordt toch kunnen worden gebruikt. Er zijn projecten doorgesproken met scheepsbouwers, maar daar is op dit moment verder nog niets uitgekomen. Het project moet nog worden uitgevoerd. 31 Pagina 38

Pagina 40

Interactieve digi-relatiemagazine, deze sportblad of weekblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van emaandbladen.

360 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication