24 • Kapitaalkosten (voornamelijk kosten schip/bareboat), • Kapitaalkosten en operationele kosten (voornamelijk bemanningskosten), • Kapitaalkosten, operationele kosten en reiskosten (voornamelijk brandstofkosten). Voor de bepaling van de operationele kosten wordt uitgegaan van de gebruikelijke hoeveelheid bemanning aan boord voor het uitvoeren van de gewenste operaties. Hierbij is een gemiddeld dagtarief van 250 euro per bemanningslid aangehouden. Op basis van het geïnstalleerde vermogen aan boord van de schepen en het operationele profiel van de diverse scheepstypen, is een inschatting gemaakt van de reiskosten per dag. Uitgaande van een brandstofprijs van 700 euro per ton wordt een indicatie van de reiskosten per dag berekend. De totale kosten (dagkosten inclusief kapitaalkosten, operationele kosten en reiskosten) zijn vooral van belang voor een eindklant die een kwalitatief goede dienst zoekt tegen een zo laag mogelijke totaalprijs. De nettodagopbrengst (dagkosten minus kapitaalkosten, operationele kosten en reiskosten) is vooral van belang voor de scheepseigenaar of investeerder die de kosten van de investering zo snel mogelijk wil terugverdienen. De nettodagopbrengst is dus het bedrag wat een scheepseigenaar overhoudt na aftrek van kapitaal-, bemannings- en brandstofkosten. 2.5 Dagtarieven 2.5.1 Dagkosten eindklant De eindklant in de offshore-industrie streeft naar een kwalitatief goede dienst tegen minimale integrale kosten. Dat betekent dat de totale kosten voor schip, bemanning en brandstof zo laag mogelijk dienen te zijn. Op basis van interviews met marktpartijen, onderzoek uit open bronnen en reeds aanwezige kennis vanuit de markt wordt in de onderstaande figuur een indicatie gegeven van de integrale dagkosten (inclusief kapitaal-, bemannings- en brandstofkosten). Extra kosten voor bijvoorbeeld apparatuur, duikploegen, onderzoekers aan boord en inspecteurs zijn niet opgenomen in deze kosten. In deze figuur zijn de aantrekkelijkste schepen dus de schepen die de laagste dagkosten hebben. Uit de figuur is af te lezen dat vissersvaartuigen en PSV’s vanuit het kostenoogpunt van de eindklant de aantrekkelijkste schepen zijn. AHTS-schepen zijn veruit de duurste schepen, maar leveren ook diensten die geen van de andere schepen kunnen leveren. Grote AHTSschepen hebben geïnstalleerde vermogens aan boord groter dan 15.000 kW, en middelgrote AHTS-schepen vermogens van circa 8000 kW. Pagina 33
Pagina 35Voor uitgaven, online relatiemagazines en onderwijs magazines zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw weekbladen.
611 Lees publicatie 251Home