Dagkosten (in Euro) (incl. kapitaal-­‐, opera>onele-­‐, reiskosten) 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 60.000 0 0 10 ahts 20 dsv fcs 30 fish 40 50 Lengte (in m) opv psv 60 rv Andere onderzochte scheepstypen hebben niet meer dan 5000 kW geïnstalleerd vermogen aan boord. Verder blijkt dat gespecialiseerde schepen zoals Diving Support Vessels, Research Vessels en Offshore Patrol Vessels vanwege het specifieke karakter van de geleverde dienst relatief duur zijn. De getallen één en twee bij de verschillende scheepstypen in de grafiek duiden op respectievelijk DP1 en DP2. 2.5.2 Netto dagopbrengst reder De eigenaar van het schip of de reder streeft naar het leveren van een kwalitatief goede dienst tegen een optimale dagopbrengst. De eindklant is geïnteresseerd in het totale kostenplaatje, dus de scheepseigenaar kan zichzelf beter positioneren naar de klant als hij een schip kan leveren met relatief lage bemanningskosten en een laag brandstofverbruik. Op basis van interviews met marktpartijen, onderzoek uit open bronnen en reeds aanwezige kennis vanuit de markt wordt in de onderstaande figuur een indicatie van de nettodagopbrengst gegeven. Feitelijk zijn het de dagkosten van de eindklant, waar vervolgens de kapitaalkosten, operationele kosten en reiskosten van afgetrokken worden. De scheepseigenaar zal trachten deze nettodagopbrengst te optimaliseren door vooral de operationele en reiskosten zoveel mogelijk te beperken. 70 srsv 80 ssv Afbeelding 3: Dagkosten eindklant x-as: scheepslengte (in m) y-as: dagkosten (in euro) NB: Het aandachtsgebied voor de visserij wordt weergegeven met een rood venster. 90 100 2 25 2 2 2 1 1 1 2 Dagkosten (in Euro) Pagina 34

Pagina 36

Heeft u een spaarprogramma, turnpages of digitale reclamefolders? Gebruik Online Touch: clubblad van papier naar online converteren.

611 Lees publicatie 251Home


You need flash player to view this online publication