Anchor Handling Tug Supply vessels (AHTS) zijn relatief duur vanwege de grote omvang van het geïnstalleerde voortstuwingsvermogen en de Multipurpose functionaliteiten die deze schepen bieden. Platform Supply Vessels (PSV) daarentegen zijn relatief goedkoop en bieden een groot dekoppervlak en veel draagvermogen. Diving Support Vessels (DSV) bieden meer functionaliteit dan PSV’s met speciale (golfgecompenseerde) Knuckleboom-kranen, maar hebben beduidend minder voortstuwingsvermogen dan AHTS’s. Qua nieuwbouwprijzen bevinden zij zich dan ook tussen PSV en AHTS in. Research Vessels zijn relatief duur vanwege de grote hoeveelheid spe-cialistische apparatuur aan boord en de vaak strengere eisen met betrekking tot geluid en trillingen in vergelijking met andere werkschepen. Offshore Patrol Vessels, Seismic Research Support Vessels en Standby Safety Vessels zijn schepen die voor specifieke taken ontwikkeld zijn en die daardoor iets duurder zijn dan de meer algemeen gebruikte schepen in de offshore-ondersteuning, zoals PSV en FCS. Ten slotte zijn Fast Crew Suppliers (FCS) duurder dan vissersvaartuigen, omdat ze aan de eisen voor koopvaardijschepen dienen te voldoen en omdat ze vanwege de hoge vaarsnelheden beschikken over grotere voortstuwingsvermogens. 2.4.2 Operationele kosten en reiskosten Naast kapitaalkosten worden overige kosten voor de inzet van werkschepen in de offshore-industrie vooral bepaald door operationele kosten en reiskosten. Soms worden de reiskosten als onderdeel van de operationele kosten gezien, maar vanwege de verschillende chartercontracten in de maritieme en offshoredienstverlening, worden de operationele kosten en reiskosten hier apart beschouwd. In de offshore-industrie worden chartercontracten namelijk vaak gesloten op basis van de huur van het schip inclusief de bemanning. De brandstofkosten worden in dat geval separaat verrekend. Bij diensten die door of voor de overheid uitgevoerd worden, worden de huur van het schip, de bemanningskosten en de brandstofkosten vaak integraal in rekening gebracht. In de visserij wordt daarentegen niet zozeer gerekend met operationele kosten en reiskosten, maar wordt vooral gewerkt met besommingen. In dit besommingsysteem worden de opbrengsten en de kosten met elkaar verrekend, en het restant wordt volgens een bepaalde verdeelsleutel verdeeld over de scheepsbemanning en de scheepseigenaar. Om een goede vergelijking voor de verschillende scheepstypen met hun bijbehorende werkzaamheden te kunnen maken, zijn de verschillende tarieven gerubriceerd in drie verschillende categorieën, te weten: 23 Pagina 32

Pagina 34

Heeft u een spaarprogramma, youcanflip of e-reisgidsen? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus converteren naar een online publicatie.

611 Lees publicatie 251Home


You need flash player to view this online publication