20 2.3.9 Fishing Vessel Nederlandse vissersvaartuigen (FISH) vissen op de Noordzee voornamelijk op platvis (tong en schol). Het zijn schepen met een lengte van zo’n 24 meter voor Eurokotters tot circa 45 meter voor (voormalige) boomkorkotters. Vanwege de druk op de quota is er een trend naar de kleinere schepen zichtbaar in de markt. De multipurpose inzet van schepen voor andere activiteiten naast de visserij is een andere interessante ontwikkeling. Het schip is dan beschikbaar voor maritieme dienstverlening op zee en wordt een beperkt aantal dagen per jaar ingezet in de visserij om de quota op te vissen. Het visserijvaartuig functioneert dan als Multipurpose Service Vessel (MPSV). Voorbeelden van andere MPSV’s zijn de AHTS en de Multicat. De AHTS is uitgerust met grote voortstuwingsvermogens en is dus relatief duur en nogal inefficiënt wanneer geen grote vermogens gevraagd worden. Multicats zijn relatief goedkope werkschepen met een lengte tot circa 30 meter en zijn veelal uitgerust met een flinke kraan. Zij zijn geschikt voor tal van werkzaamheden, maar bij deining en golven al snel niet meer inzetbaar. De uitdaging ligt in het ontwerpen van een Multipurpose Support Vessel met een lengte van zo’n 50 meter, met voldoende werkdek, kraancapaciteit en accommodatie. Het EKO-vationconcept dat momenteel wordt ontwikkeld, is een voorbeeld van een Multipurpose Support Vessel waarmee óók gevist kan worden. Het schip heeft een lengte van 50 meter, een breedte van circa 13 meter en een accommodatie voor 24 personen. Het schip heeft een voortstuwingsvermogen van circa 2000 kW en is uitgerust met twee roerprOpellers achter en een boegschroef voor, goed voor een snelheid van zo’n 13 knopen. Het schip kan optioneel worden voorzien van een vierpuntsankersysteem, DP2 inclusief tweede boegschroef, een sleeplier, een 7,5 tons A-frame, een Knuckleboomkraan en een brandblussysteem. Pagina 29
Pagina 31Scoor meer met een web winkel in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden PDF-en online.
611 Lees publicatie 251Home