2.4 Nieuwbouwprijzen 2.4.1 Kapitaalkosten Om de aantrekkelijkheid van een investering in een Multipurpose Support Vessel waarmee óók gevist kan worden te beoordelen, wordt aan de kostenkant een onderscheid gemaakt tussen drie kostensoorten: kapitaalkosten, operationele kosten en reiskosten. De kapitaalkosten van het schip worden voornamelijk bepaald door de investeringskosten voor nieuwbouw, de hypotheekvorm, de looptijd en het rentepercentage van de lening en eventuele subsidies. Uitgaand van het feit dat de hypotheekvorm, de looptijd en het rentepercentage van de lening voor elk scheepstype gelijk zijn en er geen subsidies verstrekt worden, zijn de investeringskosten voor nieuwbouw van doorslaggevend belang. Op basis van interviews met marktpartijen, onderzoek uit open bron-nen en reeds aanwezige kennis vanuit de markt, is een overzicht gemaakt van 25 karakteristieke schepen onderverdeeld in negen scheepstypen en hun bijbehorende werkzaamheden. Deze scheepstypen zijn interessant om door een zeegaand platform, dat óók kan vissen, uitgevoerd te worden. In de onderstaande figuur wordt voor deze schepen gerubriceerd in de negen scheepstypen op de x-as de scheepslengte weergegeven en op de y-as een indicatie van de investeringskosten voor nieuwbouw in miljoenen euro’s. 21 Pagina 30
Pagina 32Interactieve digi nieuwsbrief, deze krant of tijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van internet vakbladen.
611 Lees publicatie 251Home