2.3.4 Safety Standby Vessel 15 Met de toename van activiteiten in de Noordzee en recente ongelukken met offshoreplatforms is er de laatste jaren een sterke nadruk op de ontwikkeling van een cultuur van KAM (Kwaliteit, Arbo en Milieu) in de sector. Safety Standby Vessels (SSV) worden inmiddels ingezet bij offshoreprojecten, zodat deze schepen direct actie kunnen ondernemen in geval van brand of de evacuatie van personeel. Safety Standby Vessels zijn uitgerust met goed getrainde en hoog gekwalificeerde bemanningen die offshorereddingsoperaties uit kunnen voeren onder moeilijke weersomstandigheden. Daarnaast zijn deze schepen uitgerust voor het bieden van medische hulp en assisteren zij bij het monitoren van de veiligheidszone rondom de offshoreconstructie. Ten slotte fungeren deze schepen ook vaak als back-up radiostation. Qua scheepslengte variëren Safety Standby Vessels van ruim 30 meter tot circa 50 meter. Er zijn echter ook grotere schepen die als Emergency Response & Rescue Vessel (ERRV) opereren. Belangrijke parameters voor een Safety Standby Vessel/ERRV zijn de beschikbare reddingscapaciteit en de beschikbare systemen aan boord voor het uitvoeren van de reddingsoperaties, zoals brandbestrijdingssystemen en communicatiesystemen. Een voorbeeld van een middelgroot SSV/ERRV is de VOS Traveller gebouwd bij Maaskant Shipyards. Het schip heeft een lengte van 48 meter, een breedte van 11 meter en kan 125 personen vervoeren. Het schip heeft één hoofdmotor met een vermogen van 1325 KW en is naast de vaste schroefopstelling achter, uitgerust met een dieselelektrische intrekbare en draaibare boegschroef. Pagina 24
Pagina 26Interactieve estudiegids, deze pdf of folder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi onderwijsmagazines.
611 Lees publicatie 251Home