14 2.3.3 Diving Support Vessel Diving Support Vessels (DSV) worden vooral ingezet voor professionele duikwerkzaamheden aan offshoreconstructies. Het betreft werkzaamheden zoals het schoonmaken, de onderwaterinspectie van en het onderwateronderhoud van de constructies zelf, maar ook assistentie bij het trekken van kabels en het storten van stenen. DSV’s kunnen uitgerust zijn met mobiele decompressiekamers, werkstations voor de duikploegleider, communicatiesystemen en andere systemen voor het ondersteunen van de duikoperaties. Daarnaast zijn DSV’s vaak uitgerust voor operaties met Remotely Operated Vehicles (ROV’s). ROV’s zijn onbemande, hoog manoeuvreerbare onderwaterrobots die bediend worden vanaf het moederschip. DSV’s zijn ten slotte uitgerust met relatief grote kranen, die bij voorkeur golfbewegingen kunnen compenseren. Om goed gepositioneerd te blijven ten opzichte van het object, kan bij eenvoudige werkzaamheden gebruik gemaakt worden van verankering van het schip op de vier hoekpunten, en bij complexe werkzaamheden van beschikbare DP-faciliteiten. Qua scheepslengte variëren DSV’s van circa 50 meter met vierpuntsankering voor eenvoudige werkzaamheden tot meer dan 80 meter met een DP2-systeem voor complexe duikwerkzaamheden. Belangrijke parameters voor een DSV zijn het beschikbare dekoppervlak voor het plaatsen van de duikinstallatie, en de grootte en kwaliteit van de accommodatie voor de duikploeg. Een voorbeeld van een middelgroot DSV is de VOS Satisfaction. Het schip heeft een lengte van 61 meter en een breedte van 16 meter, en een accommodatie voor 44 personen. Het schip heeft twee hoofdmotoren met een totaalvermogen van 3600 KW, en is uitgerust met zowel een DP1-systeem als vierpuntsankering met vier ankers van 3000 kg per stuk. Het schip is tevens uitgerust met een Knuckleboom-kraan met een veilige werklast van 10 ton op 20 meter. Pagina 23
Pagina 25Heeft u een artikel, pagedirect of internet brochures? Gebruik Online Touch: relatiemagazine online maken.
611 Lees publicatie 251Home