16 2.3.5 Seismic Research & Support Vessel Ondersteuningsvaartuigen voor seismisch onderzoek worden vooral ingezet als zogenoemde chasers. Deze schepen assisteren de grote seismische onderzoeksvaartuigen door andere schepen op afstand te houden en te waarschuwen voor de werkzaamheden die plaatsvinden. In het verleden werden vissersschepen omgebouwd om ingezet te worden voor chaser-activiteiten. Tegenwoordig worden er ook speciaal voor dit doel ontworpen schepen ingezet. Zij hebben een manoeuvreerbaarheid en bewegingseigenschappen die beter afgestemd zijn op hun taken. Bovendien stellen opdrachtgevers en de wet- en regelgeving steeds stringentere eisen aan dergelijke schepen. De schepen worden ook ingezet voor de transfer van goederen naar het seismisch researchschip en zijn daarvoor uitgerust met een groot achterdek en een dekkraan. Qua scheepslengte variëren SRSV’s van circa 35 meter tot 65 meter. Belangrijke parameters voor een SRSV zijn dekoppervlak en kraancapaciteit om het moederschip snel en veilig te bevoorraden. Een goed voorbeeld van een middelgroot SRSV is de Aquarius-G gebouwd door Maaskant Shipyards voor de Rederij Groen. Het schip heeft een lengte van 40 meter, een breedte van ruim 9 meter en heeft een accommodatie voor 14 personen. Het schip heeft twee hoofdmotoren met een totaalvermogen van 1940 kW, goed voor een snelheid van 14 knopen. Pagina 25

Pagina 27

Heeft u een catalogus, blue berry of online lesboeken? Gebruik Online Touch: reclamefolder naar een online publicatie omzetten.

611 Lees publicatie 251Home


You need flash player to view this online publication