geavanceerde Dynamische Positioneringssystemen. Bij DP1-systemen mag er positieverlies optreden als gevolg van een enkelvoudige fout. Bij DP2-systemen mag er geen positieverlies optreden als gevolg van een enkelvoudige fout van een actieve component zoals voortstuwers, motoren of generatoren. Bij DP3-systemen zijn de systemen volledig redundant uitgevoerd en kan het platform zijn positie zelfs gedurende een lekkage of grote brand behouden. 2.3.2 Anchor Handling Towing Supply 13 Anchor Handling Tug Supply Vessels (AHTS) zijn evenals Platform Supply Vessels (PSV) uitgerust met een groot dekoppervlak, maar ook met grote lieren en kranen om de ankers van verplaatsbare offshoreplatforms te kunnen zetten en/of te lichten. Bovendien zijn ze uitgerust met grote voortstuwingsinstallaties om offshoreplatforms te verslepen en/of te positioneren. De kranen en dekruimte worden gebruikt om apparatuur uit te zetten benodigd voor de exploratie van olievelden. Sommige AHTS’s zijn uitgerust met systemen voor brandbestrijding, reddingsoperaties en oliebestrijding. De schepen hebben opslagtanks voor brandstof en water, maar zijn vaak niet uitgerust voor het vervoer van droge bulk, brein en mud. Qua scheepslengte variëren AHTS’s van circa 60 meter tot ruim 90 meter voor diepwateroperaties. De belangrijkste parameter voor een AHTS is het beschikbare voortstuwingsvermogen. Motorvermogens variëren over het algemeen van 4000 kW voor de kleinere AHTS tot groter dan 15.000 kW voor een grote AHTS. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor extra functionaliteit, zoals dynamisch positioneren (DP) en beschikbare kraancapaciteit, vaak belangrijke parameters in de keuze van een schip door een eindklant. Een goed voorbeeld van een middelgroot AHTS is de Brodospas Alfa, gebouwd door Damen Shipyards voor Brodospas uit Split (Kroatië). Het schip heeft een lengte van 67 meter en een breedte van 15 meter, en heeft een accommodatie voor 29 personen. Het schip is uitgerust met twee hoofdmotoren met een totaalvermogen van 8000 kW, en is uitgerust met een DP2-systeem in een dubbelschroefopstelling achter en twee boegschroeven. Het schip is tevens uitgerust voor brandbestrijding en olieopruimwerkzaamheden. Pagina 22
Pagina 24Heeft u een krant, pagegangster of internet reclamefolders? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief van pdf naar online converteren.
611 Lees publicatie 251Home