De gastvrijheidssector en tijdelijkheid De focus in deze studie ligt op voorzieningen in het buitengebied en de randen van het stedelijk gebied. Mogelijke toekomstige ontwikkelingen in binnensteden krijgen dus minder aandacht. Verder ligt de nadruk op de onderdelen van de gastvrijheidssector met een directe economische component. Het gaat dan met name om:  Kampeer- en bungalowterreinen  Hotels, pensions en groepsaccommodaties  Horecavoorzieningen (restaurants, cafés)  Pret- en themaparken  Buitensport- en evenemententerreinen Het is overigens wel belangrijk om op te merken dat het voor de meeste commerciële voorzieningen essentieel is dat er ook voorzieningen zijn voor activiteiten als wandelen, fietsen, varen, paardrijden of zwemmen. Verder geldt dat er ook voorbeelden uit een stedelijke context worden geanalyseerd omdat hieruit ook leerervaringen zijn te halen voor ontwikkelingen buiten de stad. Tijdelijkheid Tijdelijk is een relatief begrip. Een evenement van 1 dag is overduidelijk van tijdelijke aard, maar in wezen geldt dat ook voor een camping die na een bestaan van 40 jaar stopt en waar weer natuur van gemaakt wordt. In dit project ligt de ‘ondergrens’ ongeveer bij een seizoen. Reden is dat er voor kortere vormen van tijdelijkheid naar verwachting niet of nauwelijks ‘game changers’ nodig zijn. Een ‘bovengrens’ wordt niet gesteld. Ook langdurige vormen van tijdelijkheid worden meegenomen. Een exacte onder- en bovengrens zijn overigens niet essentieel voor de zoektocht. Waar het in de kern om gaat is dat gezocht wordt naar manieren van bestemmen en bouwen die flexibeler zijn dan te doen gebruikelijk is; naar situaties waarin de focus niet meer puur ligt op ruimtelijk beleid, maar waarbij ook aandacht is voor de factor tijd. Met als resultaat dat de mogelijkheden voor de gastvrijheidssector toenemen. Geen streven naar volledigheid Met deze verkenning is niet gepoogd om een compleet beeld te geven van wat er al gebeurt, van de potenties en van de belemmeringen. Doel van de quick scan is om een indruk te geven van een aantal belangrijke mogelijkheden en belemmeringen zodat actie ondernomen kan worden om de potenties beter te benutten. 1.4 Onderzoeksaanpak Om de kennis te vergaren die nodig is om de vragen te beantwoorden is gebruik gemaakt van deskresearch (literatuuronderzoek en onderzoek op internet) en van telefonische interviews. 7 Pagina 7

Pagina 9

Heeft u een clubblad, pagedirect of digi sportbladen? Gebruik Online Touch: publicatie digitaal publiceren.

590 Lees publicatie 243Home


You need flash player to view this online publication