4.6 Nieuwe spelers aan tafel vragen De producten van de verkenning zijn opgesteld met en door bestaande spelers in de gastvrijheidssector en natuur. Ervaringen met innovaties in andere sectoren leren dat geheel nieuwe ontwikkelingen (de zogenaamde disruptive innovations) veelal komen van geheel nieuwe bedrijven of spelers die tot nu toe niet in de sector actief waren. Kijkend naar de actieagenda zien we ook projecten die typisch niet passen binnen de bedrijfsvoering van de bestaande spelers. Het commercieel benutten van natuur behoort bijvoorbeeld niet tot de core-business van Staatsbosbeheer; sterker nog als het gaat om het exploiteren van een klein areaal in een regio valt dit buiten de scope van de organisatie die gewend is in grotere eenheden, organisaties en kostenstructuren te denken. De transities die we zoeken zijn echter wel mogelijk als deze uitgevoerd worden door andere spelers; bijvoorbeeld bedrijven met een andere kostenstructuur, een nieuwe klantenbasis en producten waarvoor klanten bereid zijn een andere prijs te betalen. Lerende van deze ontwikkelingen in andere sectoren is het zinvol bij de periodieke evaluatie ook bewust de vraag te stellen of de goede spelers aan tafel zitten of dat andere spelers vereist zijn en waar deze te vinden zijn. Immers de topondernemers van vandaag zijn niet automatisch ook het best geëquipeerd voor de uitdagingen van morgen. 4.7 Tot slot enkele observaties door onderzoekers De gastvrijheidssector en de natuurorganisaties lijken beide sterk gecompartimenteerde sectoren. Veel koepelorganisaties met frequent onderling overleg, een grote rol en betrokkenheid van Rijk, provincies en lokale overheden geven het beeld dat vooral bestaande ervaringen en belangen sterk vertegenwoordigd zijn. Dit is deels de kracht van de gastvrijheidssector en natuur omdat de vele relatief kleine en lokale spelers individueel niet in staat zijn om met elkaar tot zinvolle afspraken te komen, te innoveren en nieuwe ruimte voor ontwikkelingen te zoeken. De keerzijde is echter ook dat de belangen van de bestaande (grotere) spelers op den duur de overhand krijgen en een rem op ontwikkelingen gaan vormen. Succesvolle ondernemers en natuurbeheerders willen vooral verder met hun onderneming en natuur en zijn daardoor in voorkomende gevallen minder geneigd om te experimenteren of een andere weg in te slaan.. Dit is overigens een beeld dat in veel sectoren naar voren komt. De uitdaging voor de gastvrijheidssector en natuur om te komen tot nieuwe en vernieuwende vormen van samenwerking vraagt echter om ook bewust bestaande (ook op dit moment succesvolle) structuren kritisch te beschouwen en waar mogelijk andere spelers bij het spel te betrekken. De pragmatische aanpak in de actieagenda (kleine 22 Pagina 25

Pagina 27

Voor spaarprogramma, online clubbladen en sportbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw reclamefolders.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication