projecten) maakt het mogelijk ook deze innovatieve groeikernen te ontwikkelen zonder dat dit onmiddellijk leidt tot blokkades vanuit de bestaande sector. Het feit dat ondernemers natuur moeten omarmen als deel van hun business model vraagt om een fundamentele herijking van bestaande waarden van natuur en dienstverlening in en met natuur, zowel commercieel, fiscaal en maatschappelijk. Experimenteerruimte is nodig om te leren hoe deze waarde het best ontsloten kan worden. Duidelijk is dat nieuwe structuren en samenwerkingsverbanden nodig zijn. Het grote aantal spelers van zeer beperkte omvang in de gastvrijheidssector, waarvan vele met een marginale bedrijfsvoering, vergroot de uitdaging sterk. De noodzaak tot samenwerken betekent in essentie ook het elkaar gunnen van succes om samen beter te worden. Succes is gelegen in eenvoudige modellen die stapsgewijs kunnen worden ingevoerd en risico voor spelers beperken. Het smeden van nieuwe samenwerkingsverbanden is gebaseerd op vertrouwen; dit vergt een lange weg die voldoende tijd en realistische verwachtingen van elkaar vereist. Het gevaar van grote sectorvisies (voor zowel gastvrijheid als natuur) is dat grote, meeslepende doelen worden nagestreefd die politiek en maatschappelijk aanspreken, maar zeer moeilijk te vertalen zijn naar individuele spelers. De kracht van de actieagenda moet zijn de overkoepelende grote ideeën en concepten pragmatisch te vertalen naar de lokale spelers (natuur, ondernemer en overheid) en deze uit te dagen om in actie te komen. De gastvrijheidssector wordt daarmee als Topsector een lerende sector die constant streeft naar verbetering van het dienstenaanbod, rendement op de bedrijfsvoering en versterking van de kwaliteit van de natuur. Tot slot zij opgemerkt dat het buitenland vele vormen van samenwerking tussen de gastvrijheidssector en natuur kent. Het is goed om ook in de sectorvisie te zien dat hier aandacht voor gevraagd wordt. De vele koepelorganisaties en overheden hebben sterk de neiging om naar de eigen lokale problematiek en nationale politiek te kijken. Het is niet de eerste reflex om te zien of iemand elders het vraagstuk al succesvol opgelost heeft. Leren van best practices elders is niet alleen kennis nemen van, maar ook het actief meedraaien en/of bewust buitenlandse spelers naar hier halen om te leren en kennis over te dragen. Hetzelfde kan gedaan worden door te kijken naar andere sectoren in eigen land die een soortgelijke omslag wel of niet succesvol hebben gemaakt. 23 Pagina 26

Pagina 28

Voor presentaties, online presentaties en PDF's zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw weekbladen.

588 Lees publicatie 242Home


You need flash player to view this online publication