En ook voor hen geldt dat de wensen van de gast bepalender moeten worden voor hun handelen. De gekozen pragmatische aanpak maakt het mogelijk om dit proces in kleine, beheersbare stappen te zetten. De motor voor de transitie is dus een lerende organisatie van bedrijven in de gastvrijheidssector, overheden en natuurorganisaties, waarbij partijen leren van geslaagde en minder geslaagde projecten. Experimenteren en ‘doen met een focus op wat mogelijk is’ zijn de sleutelwoorden. 4.4 Onderhoud van de actieagenda noodzakelijk De actieagenda is het product van een intensieve workshop. Deze is daarmee een momentopname. De leereffecten van projecten en stapjes die gezet worden zullen leiden tot nieuwe, bijgestelde inzichten welke instrumenten en aanpak in praktijk goed werken en welke niet. Door periodiek (minimaal 2 maal per jaar ) de actieagenda kritisch te herzien en aan te vullen op basis van de verkregen inzichten ontstaat een levend document dat voor een langere periode sturend en stimulerend kan zijn om de gewenst transitie te bereiken. Herziening van de actieagenda is geen solitaire activiteit maar vraagt betrokkenheid van een groot aantal spelers uit zowel de gastvrijheidssector als natuur. 4.5 Systemische benadering van projecten Aanbevolen wordt om niet enkel de projecten zelf te herzien, maar vooral te kijken naar de onderliggende modellen en processen. De kernvragen bij de evaluatie zullen daarom zijn: waarom is dit project wel/niet succesvol, wat zijn de onderliggende factoren die succes of falen bepaald hebben, zijn deze factoren beheersbaar of overdraagbaar naar andere projecten, wat zijn de onzichtbare blokkades in ons denken die tot nu toe nieuwe oplossingen hebben tegengehouden, hoe belangrijk is de verandering en de nieuw gecreëerde business voor de ondernemer en geeft dit voldoende prikkels om de verandering in de toekomst voort te zetten? Het beantwoorden van deze en soortgelijke vragen maakt het voor alle betrokken partijen om een nieuwe dialoog en nieuw begrippenkader met elkaar te ontwikkelen. Werken op basis van vertrouwen vereist dat partijen zich kwetsbaar naar elkaar toe durven op te stellen, andere vragen durven te stellen en ook ‘falen’ durven zien als leermoment voor verbetering en niet als bevestiging van de oude propositie. 21 Pagina 24
Pagina 26Scoor meer met een online winkel in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden magazines online.
588 Lees publicatie 242Home