Conceptwijzer Maart 2014 Monique Bredze, leerkracht De Licht wijzer (Oegstgeest): “De kinderen zijn zich veel meer bewust geworden van wat eten nu precies met je lijf en je hoofd doet. Ouders hebben bewuster de lunchtrommels klaargemaakt. Er zat veel gezonder eten en drinken in dan voor het project.” Rol van de ouders Eten doe je niet alleen en daarom wordt ouders/verzorgers gevraagd ook mee te doen door hun kinderen thuis zoveel mogelijk te ondersteunen om volgens de boodschappenlijst (het stoplicht) hun inkopen te doen, te koken en te eten. Om de ouders bij het project te betrekken, ontvangen ze in de week voorafgaand aan het project uit naam van de school een brief waarin het project wordt aange kon digd en uitgelegd. Bij deze brief zit ook de boodschappenlijst. In de brief wordt ouders gevraagd de kinderen te helpen bij het invullen van de vragenlijsten én eventueel te helpen bij het maken van fruitsalade en groentesnack. Ter inspiratie is er op de website een pagina ‘Wat eet je’ met tips voor boodschap pen, maaltijden en tussendoortjes, zodat het hele gezin zo veel mogelijk mee kan doen. Maaike Verkerk, moeder uit Laren: “Goed project! Voor mijzelf ook een reminder om vaker fruit, water en volkorenbrood mee naar school te geven. En het was nu gemakkelijker – minder strijd dan normaal – omdat het voor het EetExperiment was.” deeld over welke ervaringen tijdens het project ‘goed’ en ‘slecht’ zijn. Hierdoor zie je gebeuren dat kinderen zich werkelijk openstellen en bij zichzelf voelen en te rade gaan: ‘Wat eet ik?’, ‘Hoe voelt dat?’.” Feedback van de betrokken leraren was dat de ouders meer betrokken moeten worden bij het programma en dat de aangegeven tijd te kort is. De filmpjes sloegen aan bij de kinderen, maar ze mochten best iets minder braaf zijn. Ook was een aanbeveling om het programma aan het begin van het schooljaar uit te voeren, zodat hier de rest van het schooljaar op kan worden teruggegrepen. Ontwikkeling van het programma Het lesprogramma is in 2012 voor de eerste keer uitgetest op twee scholen in Oegstgeest (Hofdijckschool en De Lichtwijzer) en één in Rotterdam (Openbare Daltonschool Overschie). Martijn van Beek van de Stichting Voeding Leeft heeft de pilot opgezet en meldde enthousiaste reacties: “We zagen bijvoorbeeld kinderen die ineens van hun buikpijn af waren, beter konden slapen en veelal meer open begonnen te staan om nieuwe smaken te proeven en dus ook meerdere dingen lekker te vinden. De kinderen zijn beter gaan eten, ook maanden later nog. Zoals een leerkracht treffend schreef over het effect bij zijn leerlingen: ‘hun wereld is groter geworden’.” Prins van de Bergh van Voeding Leeft deed de dagelijkse begeleiding: “De kracht van Kids doen Mijn EetExperiment is de vrijheid die kinderen krijgen om hun eigen ervaring te voelen. Er wordt niet geoorUitgebreidere pilot Naar aanleiding van de eerste pilot is het programma aangepast en zijn nieuwe filmpjes gemaakt. Om te testen of ‘Kids doen Mijn EetExperiment’ ook zonder intensieve externe begeleiding kan worden uitgevoerd, is het programma in 2013 in 12 klassen verder getest met begeleiding op afstand (scholen in Sassenheim, Laren, Oegstgeest, Utrecht en Noordwijk). De leerkrachten ontvingen ruim voor aanvang per e-mail de uitgebreide docentenhand leiding, plus een conceptbrief voor ouders en de boodschappenlijst. Met alle leer krach ten is telefonisch contact geweest tijdens het experiment. De leerkrachten gaven aan dat deze online handleiding zeer uitgebreid en duidelijk was. Een belangrijk leerpunt van deze tweede pilot was, dat tijdens de projectweek alle kinderen zich op school moeten houden aan de boodschappenlijst wil het programma succesvol zijn. Dus groenten, Pagina 2

Pagina 4

Heeft u een magazine, pageflip of internet catalogussen? Gebruik Online Touch: vakblad digitaal publiceren.

584 Lees publicatie 236Home


You need flash player to view this online publication