Conceptwijzer Maart 2014 fruit en water mee naar school nemen als pauzesnack. En volkorenbrood met hartig beleg voor de lunchpauze. Als niet iedereen meedoet, geeft dat scheve gezichten. Het gaat erom dat je het ‘EetExperiment’ met elkáár volhoudt. Daarnaast waren de vragenlijsten te lang. Deze zijn enigszins ingekort en verbeterd daar waar mogelijk. Het invullen van de vragenlijsten bleek het beste op school plaats te kunnen vinden, in plaats van thuis. Verder waren de conclusies van de tweede pilot: • 39% van de kinderen geeft aan het goed te hebben volgehouden. Nog eens 27% geeft aan dat het best moeilijk was, maar dat ze het goed hebben kunnen volhouden. • 38% heeft volledig thuis meegedaan en 48% heeft thuis gedeeltelijk meegedaan. • Het project wordt door de kinderen goed gewaardeerd. 58% geeft het project een cijfer 8 of hoger. Slechts 8% geeft een onvoldoende. • 64% van de kinderen zou vaker een eetproject willen doen op school. • 42% zegt dat het eetexperiment een positief effect op ze heeft. Ze voelen zich beter, hebben meer energie, zijn zich meer bewust van wat ze eten, kunnen zich beter concentreren en kunnen beter slapen. • 43% van de kinderen geeft aan verder te willen gaan met de dingen die ze geleerd te hebben van het eetproject. Niek de Kruif, voorzitter College van Bestuur Stichting Proceon (Hilversum): “Ik wil dit project graag warm aanbevelen. We hebben al vaker gesproken over projecten-met-inhoud die ook nog eens wat kunnen betekenen voor je PR. Welnu, dit is er zo eentje. Ik vermoed dat alle ouders blij zijn met ‘minder eetstrijd’ en dat dit project dus meerdere kanten op werkt.” Uitrol van het programma Om alle kinderziektes uit het lesprogramma te halen is nog een derde afsluitende fase nodig van fine tuning en robuust maken, zodat het lesprogramma zelfstandig toegepast kan gaan worden op alle basisscholen in Nederland. Een van de doelstellingen is een uitrol naar circa 100 klassen in 2014 verspreid over Nederland en met een grote diversiteit qua populatie. Het programma wordt gepositioneerd als een kosteneffectief lesprogramma, vanwege de digitale aanpak: alles is beschreven in de docenten handleiding en op de website. Om ‘Kids doen Mijn EetExperiment’ nóg beter te verankeren, worden twee extra filmpjes gemaakt – met bijbehorend lesprogramma – die enkele weken ná het EetExperiment kunnen worden vertoond, zodat het bewustzijn over gezond eten beter wordt verankerd. Ter promotie van het lesprogramma zullen er twee korte promotiefilmpjes worden gemaakt die weer kunnen worden gebruikt bij de uitrol van het concept. Korte internetfilmpjes die de ervaringen vastleggen vanuit de gezichtspunten van leerkrachten en leerlingen en die gemakkelijk gedeeld kunnen worden. Ook zal het financieringsmodel voor de langere termijn worden uitgewerkt. Hoewel het programma weinig kost, is er wel iemand nodig die het programma coördineert, vragen kan beantwoorden van leerkrachten, etcetera. ‘Kids Doen Mijn EetExperiment’ is een initiatief van Stichting Voeding Leeft in samenwerking met Innovatie Netwerk. Voeding Leeft is een onafhankelijk platform van professionals dat mensen in beweging wil krijgen naar een voedingspatroon dat duurzaam bij ze past. Professionals, die met passie voor voeding de wereld en de wetenschap volgen met een open en nieuwsgierige blik. Een samenwerking tussen voor aanstaande innovatieve boeren, koks, wetenschappers, diëtisten, artsen, etc. Pagina 3

Pagina 1

Interactieve digi folder, deze brochure of pdf is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van e-boeken.

584 Lees publicatie 236Home


You need flash player to view this online publication