Conceptwijzer Maart 2014 Opzet van het programma De kinderen volgen een week lang een speciaal ontwikkeld programma dat per dag 30 tot 45 minuten in beslag neemt. De kinderen worden geïnspireerd door filmpjes met de Nederlandse rapper Diggy Dex en 24Kitchen TV kok Prins die beiden zelf ook gaan ervaren wat anders eten met ze doet. Iedere dag is de basis van de les een kort filmpje. Alle filmpjes zijn te bekijken via de website www.kidsdoenmijneetexperiment.nl. Deze methode is gebaseerd op het zogenaamde ‘Verhalend Ontwerp’. Kenmerkend aan deze manier van werken is dat de leeractiviteiten verlopen als een verhaal. Als leidraad voor wat wel en niet te eten, is er een boodschappenlijst gemaakt die voor iedereen te downloaden is op de website. De boodschappenlijst is opgebouwd als een stoplicht. De lijst bevat drie blokken: groen, oranje, rood. Het programma stimuleert kinderen om zoveel mogelijk uit het groene blok te eten (groenten, fruit, water, vis, vlees, zuivel, volkorenproducten) en soms iets uit het oranje blok (bijv. diksap, muesli, bruinbrood). Kinderen wordt afgeraden om uit het rode blok te eten of te drinken (bijv. zoete drankjes, zoet beleg, kant-enklaar maaltijden, witte rijst, pasta en witbrood). De lijst is zo opgebouwd dat er voor veel kinderen merkbaar iets verandert, maar dat het tegelijkertijd wel goed vol te houden en uiteraard veilig is. Alle zintuigen worden ingezet: zien, voelen, ruiken, ervaren, horen en doen. Er zijn twee momenten in de project week, waarop de kinderen zelf actief aan de slag gaan met eten: het gezamenlijk bereiden van de fruitsalade en de groentesnack. Onderdeel van het programma zijn bewustwordingsoefeningen (mindfulness) die de leerlingen in staat stellen om rustig te kunnen stilstaan bij hun ervaringen en ander eetgedrag. Tenslotte houden kinderen bij hoe ze zich voelen door dagelijks een online vragenlijst in te vullen. Ook aan het begin en aan het eind van de week vullen ze een vragenlijst in. Hierdoor vindt een belangrijk deel van het bewustwor dingsproces plaats. De resultaten van de vragenlijsten kunnen weer gebruikt worden in de les. Ouders moeten toestemming geven dat hun kind de vragenlijsten (anoniem) invult. Meisje uit groep 6 van basisschool De Springplank (Sassenheim): “Ik ben deze week een beetje chagrijnig geweest. Mijn vader heeft uitgelegd dat dat komt omdat mijn bloed suikerspiegel veel te hoog was. Omdat ik nu al een week geen zoetigheid eet, gaat mijn suikerspiegel omlaag en daar heb ik last van. Komend weekend ga ik mij helemaal top voelen zegt mijn vader.” Meisje uit groep 8 van basisschool De Springplank (Sassenheim): “Ik merk nog niet zo veel verschil, maar mijn moeder voelt zich stukken beter sinds we meedoen met ‘Kids doen Mijn EetExperiment’.” Rol van de leerkracht De leraar heeft gedurende de week vooral de rol als coach en vragensteller. De uitgebreide docentenhandleiding is iedere dag hetzelfde opgebouwd: het doel van de dag, de benodigdheden, de geschatte tijdsduur en een stappenplan (inleiding - kern - afsluiting). Aan het eind van iedere dag worden suggesties ter uitbreiding gegeven. Deze kan de leerkracht desgewenst inzetten. Er worden diverse werkvormen voor gesteld, waaronder werkvormen vanuit het coöperatief leren. Hier is voor gekozen om het voor zowel de leerkracht als de leerlingen voldoende afwisselend te houden. Kinderen delen hun persoonlijke ervaringen met elkaar en doen op een speelse manier kennis op, bijvoorbeeld via een quiz. Pagina 1

Pagina 3

Scoor meer met een webwinkel in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.

584 Lees publicatie 236Home


You need flash player to view this online publication