Conceptwijzer December 2013 Duurzaam Voedsel (2009) kon daarom niet worden waargemaakt. Wel werd er een ‘widget’ gemaakt voor het sociale netwerk Hyves, maar dat heeft nooit een hoge vlucht genomen. De communicatieondersteuning vanuit de RVU viel weg en Hyves werd steeds meer een platform voor kinderen en mensen die andere interesses hadden dan het invullen van een persoonlijk waardenprofi el. Samenwerking met PLANETZER0 Net toen Waardenpas op een dood spoor leek te zitten, kwam InnovatieNetwerk in contact met Felix Faassen, die bezig was om het bedrijf PLANETZER0 op te zetten. Zijn droom was om relevante informatie over producten (om te beginnen voedsel) te ontsluiten, zodat consumenten een afgewogen keuze konden maken. Die keuze konden ze maken door een persoonlijk profi el aan te maken en met een smartphone de barcode van een product te scannen. Vervolgens kreeg de gebruiker via de smartphone te zien in hoeverre een product voldeed aan zijn eigen profi el. En dat niet alleen, hij zou ook alternatieven aangeboden krijgen, eventueel zelfs in andere winkels. Dit idee sloot goed aan bij het concept Waardenpas. Bovendien had Felix Faassen veel technische kennis over het ontsluiten van data, waardoor het matchen van persoonlijke profi elen aan productprofi elen een stap dichterbij kwam. InnovatieNetwerk heeft vervolgens in 2010 en 2011 via enkele gerichte opdrachten het fundament onder het PLANETZER0-platform helpen ontwikkelen, mede met steun vanuit het ministerie van (toen nog) EL&I. Doorontwikkeling via QuestionMark Er bleken in de loop van 2011 meer vergelijkbare initiatieven te zijn ontstaan. Varkens in Nood was bezig met de ontwikkeling van de Superwijzer; een Pagina 2

Pagina 4

Interactieve e-krant, deze relatiemagazine of handleiding is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van digi-PDF's.

577 Lees publicatie 232Home


You need flash player to view this online publication