Conceptwijzer December 2013 instrument om de duurzaamheidsaspecten van vlees- en zuivelproducten in beeld te brengen. Zij hadden vooral veel moeite gestoken in het opbouwen van een database met producten en in het onderbouwen van informatie over milieu, dierenwelzijn en gezondheid. Ook Greenpeace had interesse om een tool te ontwerpen om mensen te helpen bij het maken van een duurzame keuze. InnovatieNetwerk heeft gestimuleerd dat partijen met elkaar gingen samenwerken. Uiteindelijk is er een consortium gevormd van verschillende partijen die met elkaar een aanvraag hebben voorbereid voor het Droomfonds van de Postcodeloterij. Inhoudelijk trekker bleef Felix Faassen van PLANETZER0. De eerste aanvraag in 2011 werd niet gehonoreerd. Greenpeace wilde echter doorzetten en heeft toen het besluit genomen om de Superwijzer over te nemen van Varkens in Nood en de stichting QuestionMark op te richten met het doel om een gelijknamige app te ontwikkelen die consumenten inzicht moet geven hoe producten scoren op het gebied van gezondheid, milieu, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden. Het bestuur van Stichting QuestionMark bestaat uit vertegenwoordigers van Greenpeace, duurzaamheidsplatform Nudge, communicatiebureau KesselsKramer en de internationale vakbond ITUC. Voorzitter is Greetje Lubbi, directeur werd Charlotte Linnenbank van KPMG en Felix Faassen bleef inhoudelijk betrokken. InnovatieNetwerk heeft in 2012 bijgedragen aan de ontwikkeling van het QuestionMark-platform door een wikifunctionaliteit te laten ontwikkelen, zodat gebruikers zelf informatie over producten kunnen toevoegen. In de loop van 2012 is de app QuestionMark gelanceerd als vervanger van de Superwijzer. In februari 2013 werd een tweede aanvraag bij het Droomfonds van de Postcodeloterij wel gehonoreerd en kreeg QuestionMark een bedrag van €7,6 miljoen om de app uit te breiden en bredere bekendheid te geven. Hoe nu verder? De Stichting QuestionMark is druk bezig om de eigen organisatie op poten te zetten en om de app verder te ontwikkelen. Een van de volgende stappen zal zijn om het aantal producten in de database uit te breiden (nu alleen zuivel en vlees) en om het criterium arbeidsomstandigheden mee te nemen bij de beoordeling van producten. De keuzevrijheid van gebruikers en de mogelijkheid duurzaamheidsthema’s verschillend gewicht te geven, blijft ook in QuestionMark bestaan. Gebruikers kunnen via de wiki-functie zelf informatie blijven aandragen. Ook zijn er gesprekken gaande met andere organisaties om zo min mogelijk dubbel werk te doen en zoveel mogelijk te kunnen profi teren van de kennis en ervaring van anderen. Verder zal er een verdienmodel moeten worden ontwikkeld om het QuestionMarkplatform ook op langere termijn te kunnen fi nancieren. Voor InnovatieNetwerk kan het concept Waardenpas worden afgesloten. Het gedachtegoed van Waardenpas is voldoende verankerd in QuestionMark. Er is een sterk samenwerkingsverband gebouwd dat in staat moet worden geacht – zeker met de fi nanciële steun van de Postcodeloterij – om de app verder te ontwikkelen en te implementeren. Pagina 3
Pagina 1Interactieve digi magazine, deze flyer of catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van digitale mailings.
577 Lees publicatie 232Home