Conceptwijzer December 2013 Het resultaat is dat consumenten informatie op maat krijgen over de mate waarin een product voldoet aan hun eigen, persoonlijke waardenprofi el. Als dat niet het geval is, kunnen ze nagaan of er alternatieve producten zijn die beter passen bij hun profi el. Cruciaal onderdeel van het concept was dat consumenten elkaar hierbij ondersteunen door ervaringen en informatie te delen. De eerste stappen Dick Rijken, lector Informatie, Techniek en Samenleving van de Haagse Hogeschool, was vanaf het begin (2006) bij de ontwikkeling van Waardenpas betrokken. Samen met Allard Roeterdink (Design Academy Eindhoven) en Justus Tomlow (ontwerper) heeft hij de eerste stappen gezet. Om het instrument te ontwikkelen en te implementeren werd een stichting Waardenpas opgericht waarin de initiatiefnemers en de medeuitvoerder Corline van Es (Stichting Nederland Kennisland) zitting namen. In het begin is vooral gezocht naar manieren om waarden van mensen expliciet te maken en om een handige manier te vinden om het uiteindelijke waardenprofi el visueel weer te geven. Vijf waarden stonden daarbij centraal: 1. Gezondheid: is een product gezond voor mij? 2. Prijs: is het belangrijk dat een product goedkoop is? 3. Mens: is het product mensvriendelijk geproduceerd? 4. Milieu: is het product duurzaam, goed voor het milieu en/of dieren? 5. Kwaliteit: is het een goed product in zijn soort? Het doel was vooral om mensen na te laten denken over hun eigen waardenprofi el en dit te kunnen vergelijken met het waardenprofi el van anderen, zodat hierover een gesprek op gang kon komen tussen gebruikers onderling. Het eigen waardenprofi el vergelijken met het profi el van producten, bleek veel lastiger te realiseren vanwege het ontbreken van een betrouwbare productdatabase en vanwege de moeilijkheid om objectiveerbare productprofi elen op te stellen en die te onderhouden. Het streven bleef wel om met behulp van het eigen profi el op zoek te kunnen gaan naar passende producten. Poging tot lancering Het ontwerp van de Waardenpas is bij verschillende personen in de loop van 2008 getest en ook ingevuld door enkele bekende Nederlanders. Ook is een proefversie van de Waardenpas digitaal beschikbaar gemaakt. Een doorbraak bij de implementatie leek te komen via de samenwerking met de RVU. Deze omroep was geïnteresseerd om de Waardenpas op te nemen op de site van de Club van 100, een sociaal netwerk van mensen die elkaar willen helpen. Ook had de RVU het plan om via de website van de Keuringsdienst van Waarden mensen in staat te stellen om de inhoud van hun koelkast online te delen en op die manier een discussie uit te lokken. De Waardenpas zou een middel worden om gebruikers met elkaar te laten praten over de inhoud van hun koelkasten. Het persoonlijk waardenprofi el van een gebruiker zou daarmee een onderdeel vormen van iemands digitale identiteit. In de loop van 2009 trok de RVU zich terug vanwege reorganisaties in het mediabestel, hetgeen tot verdere vertraging leidde. De aankondiging van de Waardenpas in de nota Inez de Beaufort (hoogleraar gezondheidsethiek) “Mijn probleem is dat er een moreel oordeel achter schuil gaat. Iemand die prijs hoog plaatst en mensenrechten laag, die zou niet deugen. Daarom vraag ik me af of mensen de waardenpas eerlijk invullen of dat ze een ‘ethisch correct’ antwoord geven. Wat ik leuk zou vinden is dat je eigen pas je feedback geeft als je in de supermarkt staat. Zo van: nou Inez, er klopt weer geen meter van, je hebt alleen voor de prijs gekocht en niks voor mensenrechten of milieu.” Rob Oudkerk (oud-politicus en lector leefstijlverandering) “Dit testje is heel gemeen. Wat een instinkers. Het irriteert enorm omdat de waarden die je tegen elkaar moet afwegen een aantal keren hetzelfde lijken. Het klopt ook niet. Nu staat milieu op nul. Dat irriteert me. Maar het is wel een feit dat milieu voor mij niet in de eerste schil zit. De kern is het ego. Een mens denkt uiteindelijk toch eerst aan zichzelf. Daarom zit gezondheid in de eerste schil.” Janneke Vreugdenhil (culinair journalist) “Voor mij persoonlijk staat gezondheid bovenaan. Dan komt mensvriendelijkheid, een waarde die voor mij net zo belangrijk is als milieu. Maar ik heb het gevoel dat alle categorieën waaruit ik hier kan kiezen eigenlijk onder kwaliteit vallen. Als ik iets zou mogen toevoegen zou dat de waarde ethiek zijn. Ik ben bijvoorbeeld geen dierenactivist, maar uit ethisch oogpunt vind ik het wel belangrijk dat dieren goed worden behandeld.” Pagina 1

Pagina 3

Voor catalogi, online gebruiksaanwijzingen en artikelen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw folders.

577 Lees publicatie 232Home


You need flash player to view this online publication