Bijlage C. Studie Zoet Haags water C.1 Kansrijke verbeterpunten Het versterken van de relatie met de zee is onder andere mogelijk via het Verversingskanaal. Het realiseren van een passantenvoorziening en geschikte openbare ruimte is hiervoor essentieel. Uit zowel de interne als de externe expertmeeting blijkt geen behoefte te bestaan aan een directe vaarverbinding tussen het verversingskanaal, zoet water en de zee. Het is wel aantrekkelijk om een passantenvoorziening, een zoet water haven, zo dicht mogelijk bij de zeehaven te ontwikkelen. Om watertechnische redenen brengt het gemaal beperkingen met zich mee, ten koste van de gebruikswaarde van het water. Onderzocht zou moeten worden wat de mogelijkheden zijn om deze beperkingen op lange termijn op te heffen of te minimaliseren. Versterking van de sfeer, het stedelijke karakter van de zone vanaf de singelgracht tot aan de Scheveningse haven draagt bij aan het versterken van de route naar zee. Aanmeervoorzieningen, verbetering van de openbare ruimte en een langzaamverkeersroute, voetpad, laag gelegen langs het water kan de oevers ontsluiten. Er zou onderzoek gedaan moeten worden naar de mogelijkheden hiervoor langs het kanaal in zijn geheel, van centrum tot haven. Meer concreet zijn er in ieder geval mogelijkheden vanaf de Houtrustbrug tot aan de Duindorpdam. Dit is extra van belang om de verbinding tussen het kanaal en de haven tot stand te brengen. C.2 Voorbeelduitwerkingen Om deze visie tot stand te brengen zijn op strategisch niveau randvoorwaarden meegenomen uit bestaand beleid (zie bijlage). Op dit niveau is continuïteit op de lange termijn een voorwaarde. De in het eerste hoofdstuk omschreven doelstellingen sluiten hierop aan en proberen op het tactische niveau programma’s en gebieden met elkaar te verbinden. De doelstellingen spelen in op ontwikkelingen op de middellange termijn. Ten slotte worden in dit hoofdstuk door middel van drie ontwerpsuggesties handvaten geboden voor ontwikkelingen. De ontwerpsuggesties vormen een vingeroefening voor het denken over de drie locaties vanuit het water. Ze moeten worden beschouwd als eerste idee binnen de kaders van deze visie en staan open voor discussie. Van de kansrijke verbeterpunten zijn er drie gekozen om te verbeelden. Dit zijn de Haagse trekvliet als entree van Den Haag over water, het Verversingskanaal als stedelijke route naar zee en de locatie station Den Haag Centraal/ Koekamp als knooppunt en startpunt van de zone ‘ groen varen’ op Het Kanaal. bron: Zoet Haags water 82 Pagina 81
Pagina 83Heeft u een clubblad, magstream of digi onderwijsmagazines? Gebruik Online Touch: editie converteren naar een online publicatie.
523 Lees publicatie 228Home