actie 8: Opwaarderen resterende kadevakken (fasering: vanaf 2012) Een aantal kades moet nog worden opgewaardeerd, waarbij gezocht wordt naar mogelijkheden om optimal mee te liften met andere werkzaamheden. De Jupiterkade, Bontekoekade en het Trekvlietplein worden meegenomen in de ontwikkelingen van masterplan Binckhorst. En de Troelstrakade lift mee met asfalteringswerkzaamheden in 2012. De aanpak van het kadegebruik bij de woonschepen aan de Conradkade tussen de Laan van Meerdervoort en de Groothertoginnelaan wordt bij voorkeur gecombineerd met de noodzakelijke vervanging van de oude kademuur. Precieze planning hiervan is nog niet bekend. Voor de Moerweg wijken de locatiespecifieke omstandigheden sterk af van de overige kades in de stad, waardoor voor implementatie van het kadebeleid eerst een ingreep in de openbare ruimte is vereist. Hier wordt -in overleg met bewoners- gestreefd naar maatwerk. In gebruik zijnde oppervlakken zullen naar verwachting verkleinen waardoor een deel van de kade weer beschikbaar komt als openbare ruimte. De aanblik van de kades zal hierdoor aanmerkelijk verbeteren. Ruimte bieden voor economische activiteiten actie 22: Criteria vaststellen voor commercieel gebruik van het water (fasering: 2012) Nieuwe initiatieven worden aangemoedigd want commercieel gebruik kan het gebruik van het water bevorderen. Bovendien kan bij realisatie van voorzieningen voor commerciële doeleinden als voorwaarde worden meegegeven dat uit de exploitatie ook voorzieningen voor algemeen gebruik worden gerealiseerd. Te denken valt aan realisatie van bijvoorbeeld 4 plaatsen voor vaste liggers, waarbij de opbrengsten de investering voor 2 passantenplaatsen compenseren voor de lokaties Morsestraat/ Groothertoginnelaan, Verademing, Haringkade en Koekamp (zie acties 15 en 18). Voor eventuele toekomstige lokaties zal dit uitgangspunt zoveel mogelijk ook worden gehanteerd. Ook is een kader nodig waarbinnen toestemming voor commercieel gebruik geregeld is. We zijn blij met nieuwe activiteiten op het water, maar we beseffen ook dat de beschikbare ruimte beperkt is en niet alle soorten gebruik gezamenlijk plaats kunnen vinden. Zeker voor commercieel gebruik geldt dat een overmaat aan activiteiten remmend kan zijn voor groei. Water meer ‘zichtbaar’ maken actie 23: Presenteren Haagse Waterkaart (routes en brughoogten) (fasering: 2012). De hoofdtoegang tot de binnenwateren van Den Haag vormt de Haagse Trekvliet. Het verdient aanbeveling om deze ‘toegangswaterweg’ naar Den Haag beter zichtbaar te maken. Zo wordt meer waterverkeer geleid naar de binnenstad van Den Haag. Ook kleinschalige verbindingen, zoals de verbinding met de Zwethzone via de Strijpkade, kunnen in dit opzicht waardevol zijn. Tot op heden beperkt de recreatievaart in de regio zich hoofdzakelijk tot het Rijn-Schiekanaal (de Vliet) en een aantal grotere doorgaande wateren in het Westland. Het is nog niet algemeen bekend dat de Haagse grachten goed bevaarbaar en ook bereikbaar zijn vanaf de Vliet. Een verbeterde aanvoerroute van en naar Den Haag geeft meer betekenis aan het Haagse binnenwater als onderdeel van het regionale of zelfs landelijke net van vaarwegen. Omgekeerd biedt het de Hagenaar een goede mogelijkheid om actief per boot het gebied buiten de stad te verkennen. actie 25: VVV-informatiepakket Water, waterverhalen, inclusief thematische routes voor met de boot, de fiets of te voet (fasering: 2012). De rol van het water in Den Haag in het dagelijks leven van de stad, maar vooral ook in de geschiedenis is lange tijd onderbelicht gebleven. Daarom is het belangrijk om de Haagse verhalen die het water en verleden van het gebied doen (her)leven op te tekenen. De verhalen kunnen worden gekoppeld aan thematische vaarroutes met een watertaxi richting landgoederen, langs (voormalige) industrie, havens en visserij, of naar verschillende musea. Zo kunnen bepaalde zones voor specifieke doelgroepen aantrekkelijk zijn. B.6 Strategisch programma Versterken van de band met de zee Het unieke van Den Haag is de beschikking over zowel zout als zoet water voor recreatief gebruik. In het verleden is vaak gesproken over een fysieke verbinding tussen deze twee, bijvoorbeeld door de ‘scheepsmetronoom’. Een verkenning onder geconsulteerde potentiële gebruikers wees uit dat schepen van het binnenwater op zee weinig te zoeken heben en vice versa is dit ook het geval. Maar dat neemt niet weg dat de haven van Scheveningen en de Haagse binnenstad niet nader tot elkaar kunnen worden gebracht. Bijvoorbeeld door een open bruggen route voor grotere schepen tussen Scheveningen en de Haagse binnenstad (zie actie 14). De kleinere scheepjes varen via het Kanaal naar Scheveningen tot aan de Haringkade. Strategische programma: fysieke ontsluiting van Den Haag verbeteren - bron Nota Binnenwater B. Nota Binnenwater gemeente Den Haag 81 Pagina 80
Pagina 82Voor flyers, online onderwijsmagazines en magazines zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw PDF-en.
523 Lees publicatie 228Home