C.3 Verversingskanaal; naar zee! De plek in Den Haag waar zoet en zout water elkaar tegenkomen ligt bij het gemaal Houtrust in het Verversingskanaal. Het kanaal kan zich dan ook ontwikkelen tot de stedelijke route naar zee. Op korte termijn kan het Verversingskanaal door middel van een openbruggen-route op reguliere tijden door de singelgracht bereikbaar worden gemaakt voor grotere vaartuigen tot een hoogte van 2m. (Eventueel tijdelijke) aanmeervoorzieningen ter hoogte van het park De Verademing en het sluisje maakt het kanaal aantrekkelijk voor zowel bewoners, bezoekers als de rondvaartorganisaties. Verschillende gebruikersgroepen van deze zelfde voorzieningen kunnen meer draagvlak bieden en dergelijke ingrepen kansrijk maken. Er is ruimte voor initiatieven, bijvoorbeeld in de vorm van een horecapaviljoen bij het park De Verademing. Op dit moment is het water op een aantal plekken ontoegankelijk door de tramlijn en een te steil talud, door woonboten die de oevers privatiseren of door oevers die zijn afgezet met een hekwerk. Het realiseren van een voetpad i de vorm van een jaagpad kan de belevingswaarde van het water sterk vergroten en verschillende plekken langs het kanaal aan elkaar koppelen. Goede ontsluiting van passantenvoorzieningen is een voorwaarde voor bezoekers. Voor buurtbewoners zou een dergelijke route een verrijking betekenen. Er zijn oplossingen voor twee principe profielen geschetst: een steiger op het water in het smalle deel van het Verversingskanaal tot aan de Laan van Meerdervoort en een jaagpad in het bredere deel tot aan Scheveningen haven. Ook voor een fietsroute van het centrum tot aan de haven is ruimte langs de oever. Deze ingrepen zouden ondanks de watertechnische beperkingen ten behoeve van de waterhuishouding van het hoogheemraadschap van Delfland op korte termijn kunnen worden gerealiseerd. Op langere termijn zou het aantrekkelijk zijn om een passantenvoorziening, een zoetwater haven, zo dicht mogelijk bij de zeehaven te ontwikkelen. Om watertechnische redenen brengt het gemaal nu nog beperkingen met zich mee, ten koste van de gebruikswaarde van het water. Onderzocht zou moeten worden wat de mogelijkheden zijn om deze beperkingen op lange termijn op te heffen of te minimaliseren. Herontwikkeling van het gemaal zou deze plek de levendigheid van een sluis tussen zoet en zoutwaterhaven kunnen geven. Ontwikkelingen op de korte en middellange termijn als de herstructurering van het park De Verademing, het GIT en het Norfolk terrein maken het denken over de gebruikswaarde van het Verversingkanaal en haar oevers noodzakelijk. Op de lange termijn kunnen bijvoorbeeld herstructurering van de locatie van het ROC Mondriaan college, het Verhulstplein of ontwikkelingen op het gebied van de internationale ring of de waterhuishouding van het Hoogheemraadschap Delfland bijdragen aan het vergroten van de gebruikswaarde van het Verversingskanaal en haar oevers. Tot slot is toestemming nodig van prins Michaël von Sachsen-Weimar und Eisenach voor ontwikkelingen langs het Verversingskanaal vanwege het erfdienstbaarheidsrecht dat op het gebied rust. Open bruggen route Bron: Zoet Haags water C. Studie zoet Haags water 83 Pagina 82
Pagina 84Interactieve e-nieuwsbrief, deze catalogus of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van ereisgidsen.
523 Lees publicatie 228Home