speciaal hiervoor ingerichte website, de campagne ondersteund worden. Dit betekent echter niet dat een ‘eigen’ platform voor de sector en/of organisatie onder bepaalde omstandigheden niet van meerwaarde zou kunnen zijn. Vooral voor de vormen ‘sponsoring’ en ‘donatie’ wordt dit wel degelijk verondersteld en kan het in een later stadium, na een eerste impuls en wanneer er meer voorbeelden zijn, interessant zijn de mogelijkheden te verkennen. Hierbij zal verkend dienen te worden welke sectoroverstijgende organisatie dit zou kunnen faciliteren. 6.3 Meer voorbeeldprojecten: ‘not for profit ’-projecten vanuit het terreinbeheer Voor crowdfunding van dit soort projecten worden goede mogelijkheden gezien. Het is van belang de mogelijkheden hiervan onder de aandacht te brengen en hierbij de expertise van marktpartijen in te zetten. Voor bestuurders en management lijkt het van groot belang dat men niet alleen goed zicht krijgt op het potentieel, maar tevens visie ontwikkelt op wat crowdfunding voor de interne organisatie kan betekenen. Terreinbeheerders worden door de marktpartijen uitgedaagd hun medewerkers te inspireren om pilots in te brengen en aan voorlichting en training deel te nemen. 6.4 Meer voorbeeldprojecten: zachte projecten vanuit burgerinitiatief Projecten geïnitieerd door burgers ter vergroening van de leef- en werkomgeving sluiten niet altijd direct aan bij de prioriteiten van terreinbeheerders. Dit soort projecten zou de betrokkenheid van burgers bij bos, natuur en landschap wel kunnen verhogen. Indien er sprake zou zijn van samengaan met de doelen van het beheer, zou er voor beheerders sprake van meerwaarde kunnen zijn. De financiering van Malegenootschappen, een van de concepten van InnovatieNetwerk, zou hier een goed voorbeeld van kunnen zijn. Ook hier geldt dat de eerste aanzet moet komen uit goede (voorbeeld)projecten en niet primair uit de oprichting van (lokale) platforms. De meerwaarde van deze aanpak ligt volgens Greenwish en Groenbeweegt in een beter netwerk, en dus communicatie en bekendheid voor lokale initiatiefnemers. Daarnaast is het de uitdaging donoren, zoals gemeenten en natuurorganisaties maar ook bedrijven, te doen aansluiten. Hierdoor zou, wanneer een project over een draagvlak kan beschikken, snel extra steun gegenereerd kunnen worden. Met betrokken partijen zou verkend kunnen worden hoe tot goede voorbeeldprojecten te komen die burgerinitiatief op creatieve manier koppelen aan het beheer van natuur, bos en landschap. 18 Pagina 23

Pagina 25

Interactieve digitale jaarverslag, deze catalogus of gids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van digi boeken.

574 Lees publicatie 227Home


You need flash player to view this online publication