6. Projecten en markten 6.1 Crowdfunding deelmarkten NBL- sector Er is in algemene zin een grote variëteit aan projecten waarbij crowdfunding van toegevoegde waarde kan zijn. Meerdere factoren spelen hierbij een rol zoals: het soort project, wie de initiatiefnemer is (terreinbeheerder, ’groene’ ondernemer, particulier of branche), wie de ‘crowd’ vormt (oude en nieuwe achterban) en alternatieven voor financiering en constructies. Er kunnen als consequentie verschillende segmenten/deelmarkten voor crowdfunding gedefinieerd en onderscheiden worden.  De meest relevante segmenten/deelmarkten voor de NBL-markt, zoals voortgekomen uit de gesprekken, zijn:  Crowdfunding voor ‘zachte’ projecten gericht op maatschappelijke doelen en met een laag commercieel gehalte. Hierbij gaat het in de regel om de vormen ‘donatie’ en ‘sponsoring’. Bij de quickscan ging het vooral om het perspectief van de terreinbeheerder als initiatiefnemers en projectverantwoordelijke.  Crowdfunding voor ‘zachte’ projecten, maar geïnitieerd door particulier initiatief. Deze kunnen gelegen zijn in de openbare ruimte en/of op terreinen in bezit bij natuurbeheerders of derden. Hierbij gaat het in de regel ook om de vormen ‘donatie’ en ‘sponsoring’.  Crowdfunding voor projecten met commerciële doelstelling. Hierbij kan het om de vormen ‘voorfinanciering’, ‘lening’ en ’investering’ gaan. Initiatiefnemers kunnen ondernemers en/of (ondernemende) terreinbeheerders zijn.  Crowdfunding zeer specifiek gericht op (praktijkgericht) onderzoek en ontwikkeling ten bate van innovatie en probleemoplossing in een branche. 6.2 Ontwikkeling van groene crowdfunding (deel)markten Het grote merendeel van de gesprekspartners is van mening dat de gewenste ontwikkeling in eerste instantie ligt in het realiseren en voor het voetlicht brengen van (veel) meer succesvolle projecten. Dit moet anderen kunnen overtuigen van de mogelijkheden en meerwaarde. Zodoende raken meer partijen geïnspireerd om crowdfunding zelf ook op te pakken. Het oprichten van een platform wordt door de meeste deskundigen niet als prioriteit gezien. Inmiddels zijn er voldoende platforms voorhanden om er gebruik van te kunnen maken. Daarnaast kan, afhankelijk van het project, ook zonder platform gewerkt worden en kan met behulp van een eigen of 17 Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een gids, online publisher of digi-onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport digitaal publiceren.

574 Lees publicatie 227Home


You need flash player to view this online publication