6.5 Meer zakelijke projecten en ‘groene’ ondernemingen Commerciële vormen van crowdfunding, zoals voorfinanciering, lening en investeringen, zijn in de NBL-sector nog nauwelijks getest. Dit zou desondanks interessant kunnen zijn. Ook deze vormen betekenen een andere manier van werken voor de beheerder. Het kan erop neerkomen dat er samengewerkt moet worden met ondernemers. Belangrijke criteria in de verdere ontwikkeling van deze vormen van crowdfunding voor de NBLsector liggen in de financiële duurzaamheid van het voorstel en de bevlogenheid van de ondernemer. Mogelijk scoren projecten en ondernemingen uit de NBL-sector minder snel in de zakelijke markt omdat ze qua financieel rendement en zekerheid als minder solide (voor)beoordeeld zouden kunnen worden. Op dit moment kan dit aspect als uitdaging gelden. Bij meer commerciële vormen van crowdfunding is het van belang dat er een sectorspecifieke intermediair komt die de sector goed kent en een brug kan slaan naar platforms in het zakelijke segment. Een alternatief is dat adviseurs (‘incubators’) gevraagd wordt om dit te doen of − indien de laatste ook niet bekend is in de sector, zoals het geval lijkt in de NBL-sector − dat een samenwerkingsverband van beide tot stand komt. 6.6 Praktijkgericht onderzoek De mogelijkheid om praktijkgericht onderzoek en ontwikkeling (R&D) te (co)financieren met behulp van crowdfunding zoals Fundaplant doet, zou in de toekomst ook in de NBLsector van meerwaarde kunnen blijken. In kaart zou moeten worden gebracht welke doelgroepen welke soorten vragen hebben. Daarnaast toont het voorbeeld Fundaplant aan dat er eisen gesteld dienen te worden aan de uitvoerende brancheorganisatie in termen van innovatiebeleid, professionaliteit van de dienstverlening, uitvoeringscapaciteit en dergelijke. Gezocht zou moeten worden naar een NBL-brede organisatie die dit zou kunnen organiseren. 19 Pagina 24
Pagina 26Scoor meer met een web winkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden mailings online.
574 Lees publicatie 227Home