2) Eigen identiteit versus samenwerking De quickscan kwam tot de conclusie dat groene projecten baat zullen hebben bij de diensten van meerdere crowdfundingplatforms. Een ‘eigen’ platform voor de NBL-sector lijkt anderzijds ook van meerwaarde te kunnen zijn. Dit zou volgens CAN kunnen opgaan voor de categorie ‘zachte’ projecten, betrekking hebbende op de vormen ‘donatie’ en ‘sponsoring’. De meerwaarde kan hier zitten in het behoud van de eigen identiteit en dus herkenbaarheid. Dit vormt echter een controversieel punt binnen de NBL-sector. Enerzijds is brede samenwerking gewenst om tot voldoende schaalgrootte (kostenefficiëntie) en eigen groene positionering binnen de ‘geef’-markt in brede zin te kunnen komen. Anderzijds wil men de identiteit van de eigen natuurorganisatie binnen de groene sector zoveel mogelijk bewaren. Een instrument als crowdfunding levert van zichzelf eigenlijk maar een gering bindend vermogen. In essentie komt het erop neer dat het de een lukt financiering te krijgen en de ander niet. Een individuele markt, kortom, met van nature weinig reden tot samenwerking. Een platform zou dus een bredere functionaliteit moeten hebben om van voldoende meerwaarde te kunnen zijn voor de aangesloten terreinbeheerders. Dit zou kunnen door er tevens andere diensten, zoals informatie en producten, aan te bieden. Het platform Groenemarktplaats.nl heeft zich in deze richting proberen te ontwikkelen, maar heeft het niet gered, mede wegens gebrek aan investeringskapitaal. Een breder verband, zoals een brancheorganisatie, zou vanuit bovenstaande gedachtelijn wellicht wel voldoende kader kunnen bieden. Een dergelijke brancheorganisatie is er echter (nog) niet. Het feit dat vooraanstaande natuurbeschermingsorganisaties al jaar en dag kunnen steunen op een trouwe schare donateurs en dat deze organisaties verwachten dat dit in de toekomst ook zo zal blijven, maakt daarnaast dat men erg aan het eigen imago hecht en de achterban en supporters zo lang mogelijk aan zich wil binden. Diverse natuurorganisaties vrezen dat het profileren van projecten op een gemeenschappelijk platform met dit belang strijdig zijn. Er zijn maar enkele (nieuwe) voorbeelden van crowdfunding in de NBL-sector te vinden. Dit wordt door gesprekspartners voornamelijk geweten aan onbekendheid met de materie in combinatie met een wat afwachtende houding. Ook initiatieven in het verlengde van de eerste (proef)projecten in de NBL-sector lijken niet gemakkelijk van de grond te komen. 10 Pagina 15

Pagina 17

Voor weekbladen, online gidsen en mailings zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw kranten.

574 Lees publicatie 227Home


You need flash player to view this online publication