4. Kritische factoren bij een impuls Tijdens de gesprekken zijn drie kritische factoren in de vorm van kansen, knelpunten en randvoorwaarden naar voren gekomen die in hoge mate bepalend lijken voor het mogelijke succes van bepaalde vormen van crowdfunding in de NBL-sector. Dit zijn de volgende: 1) Kosten van een ‘eigen’ platform De kosten van een platform, zo is de ervaring, kunnen alleen uit als er veel ‘volume’ wordt gemaakt. Tot op heden blijken de platforms in Nederland het niet te redden zonder additionele financiering in de vorm van subsidie of door middel van nevenactiviteiten, zoals training en advisering. Een eenvoudig IT-pakket voor een platform kost circa € 20.000 - € 30.000 aan investering. Meer geavanceerde pakketten kosten tussen € 50.000 en € 100.000. Het is tevens van belang dat de financiële duurzaamheid van een nieuw platform kritisch ingeschat wordt. Daarom wordt geadviseerd de inrichting van een nieuw platform in breed verband op te pakken en/of aan te sluiten bij partijen in de sector die al op landelijk niveau actief zijn en voldoende reikwijdte en draagvlak hebben. Het oprichten van een platform zou dus bij voorkeur door samenwerking moeten plaatsvinden. Dit betekent dat meerdere ‘toegangspunten’ zich van een overkoepelende ‘serviceprovider’ bedienen. Een toegangspunt kan bijvoorbeeld gevormd worden door een provinciaal Landschap, een nationaal park, een regionaal samenwerkingsverband, een verzameling ondernemers in dezelfde regio, et cetera. Volgens platformbouwer WEBclusive kan dit zo vormgegeven worden dat elk punt (op eigen niveau) zijn eigen identiteit en branding kan doen. Door de parapluvorm ontstaat schaalgrootte en efficiency. Ook juridische aspecten, waaraan in toenemende mate eisen worden gesteld, zijn vanuit een overkoepelende, meer grootschalige organisatie beter te behapstukken. Een goedkoper alternatief voor het bouwen van een ‘eigen’ platform ligt in samenwerking met een van de platforms. In dat geval dient er wel geïnvesteerd te worden in de ‘voorkant’ van de website, die het gezicht is en de functionele interface vormt, maar wordt de ‘achterkant’ in de vorm van transacties, vergunningen, et cetera. waargenomen door het platform. De kosten daarvoor worden, zoals gangbaar bij crowdfundingplatforms, opgebracht door de initiatiefnemers op zoek naar crowdfunding voor hun onderneming of project. Een voorbeeld hiervan is het Zeeuws Crowdfunding Platform (http://www.zcfp.nl/). 9 Pagina 14
Pagina 16Scoor meer met een web winkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.
574 Lees publicatie 227Home