3) Mens versus organisatie “Crowdfunding is meer van mensen en minder van organisaties’ is de stelling van Greenwish die ook bij enkele andere gesprekspartners te beluisteren viel. Crowdfunding brengt een verandering van betrokkenheid teweeg, omdat mensen (donateurs en sponsoren) zich minder betrokken (gaan) voelen bij een organisatie en meer bij een (tijdelijk) project. Het project en de projecteigenaar worden daarmee belangrijker dan de organisatie achter het project. Crowdfunding betekent dus een uitdaging waarbij de communicatie veel meer gericht is op het project en de medewerker of projectleider die het uitvoert. Er is dus minder aandacht voor organisatie en algemene doelen. Ook voor partijen in de groene sector betekent dit een andere manier van werken. Naast de bestuurlijke uitdaging waar het de binding met de sponsoren betreft (zie hierboven), kan dit aspect ook een wezenlijke barrière vormen. Crowdfunding dient ontwikkeld te worden vanuit een duidelijk concept en verankerd te worden in de organisatie. Het zal dus noodzakelijk zijn, wanneer de organisatie eenmaal voor crowdfunding kiest, de medewerkers in deze thematiek te stimuleren en te trainen. Drempels Alles overziende kan geconcludeerd worden dat er sprake lijkt van een ‘remmende voorsprong’ op het vlak van donatie en sponsoring, vooral bij de grote natuurorganisaties, die maakt dat crowdfunding niet snel en breed van de grond komt. Dit komt voort uit de bestaande en goed ontwikkelde fondswervingspraktijk. Dat crowdfunding ook nog een andere manier van werken en communiceren inhoudt, maakt de drempel niet lager. Wat de meer zakelijke varianten van crowdfunding betreft, wordt de drempel vooral gevormd door de onbekendheid met de mogelijkheden. Tevens hangt dit samen met het feit dat er in de NBL-sector minder commerciële verdienmodellen voorhanden zijn. Projecten en investeringen die 5% rendement kunnen bieden, zijn niet voor het oprapen. Voor de vorm ‘voorfinanciering’ lijkt dit al iets gemakkelijker, alhoewel het niet om aantallen zal gaan zoals bij een nieuwe gadget voor een game of een boek van een populaire auteur. 11 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve digi-boek, deze mailing of lesboek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van digitale edities.

574 Lees publicatie 227Home


You need flash player to view this online publication