samenwerkingen met lokale ondernemers heel goed bij, met name voor exploitatie en horeca, maar ook aanvullende attracties, het organiseren van evenementen en vormen van recreatie en leisure bieden kansen. Hieronder worden enkele mogelijkheden toegelicht. Samenwerken met lokale ondernemers Meer ondernemerschap in de organisatie betekent nog niet dat terreinbeheerders zelf de ondernemers moeten worden. In veel gevallen kan worden samengewerkt met een partner, vaak een lokale ondernemer. Een voorbeeld van een dergelijke succesvolle samenwerking is de Heuvelrugkist die het Utrechts Landschap in samenwerking met een regionale uitvaartorganisatie heeft ontwikkeld. Het Utrechts Landschap levert het hout en de ‘naam’, en de ondernemer verzorgt de productie, verkoop en marketing. Zo ligt het ondernemerschap daar waar het hoort: bij het bedrijf waarmee het landschap samenwerkt. Ook in de exploitatie van erfgoed wordt meestal samengewerkt met lokale horecaondernemers. De eigenaar/beheerder stelt de ruimte ter beschikking, en de exploitant of cateraar verzorgt het horecadeel. Dat heeft voor de eigenaar tal van voordelen, want horeca is nu eenmaal een heel ander vak dan natuur en erfgoed beheren. In veel gevallen wordt gewerkt met een vergoeding op basis van een percentage van de omzet of de winst. Bijzondere producten uit de natuur FREE Nature is een voorbeeld van een organisatie die een nieuwe niche in het vakgebied heeft gevonden: het beheren van natuurgebieden, gericht op natuurlijke processen en met accent op natuurlijke kuddes wilde dieren. Zij voeren dat betaald uit voor een groot aantal terreineigenaren. Dit concept is succesvol gebleken. Bijzonder is dat de stichting erin slaagt om nieuwe partners aan zich te binden, zoals het Havenbedrijf Rotterdam, diverse gemeenten en drinkwaterbedrijven. Ze hebben daarmee een kleine organisatie kunnen opzetten met voldoende jaarlijkse inkomsten voor circa tien personeelsleden. Dit is een betrekkelijk nieuwe vorm van ondernemerschap in de sector die zijn bestaansrecht inmiddels heeft bewezen. Bijzonder is ook dat deze organisatie bewijst ondernemersbloed in zich te hebben, want ze hebben met de oogst van hun eigen kuddes een succesvolle verkoopketen van natuurvlees op de markt gezet (www.wildernisvlees.nl). De recreatiemarkt De verhuur van vakantiewoningen in de natuur heeft zich sterk ontwikkeld. Met name Staatsbosbeheer heeft met het marktconcept Buitenleven een aanzienlijk marktaandeel weten te veroveren. De andere terreinbeheerders verhuren ook huisjes, maar doen dat op kleinere schaal. De verhuurprijzen zijn goed en ook de bezettingsgraad, wat bewijst dat mensen graag in de natuur verblijven en daar ook iets voor over hebben. Het is wel zaak de kwaliteit te blijven bewaken en te blijven investeren in passende marketing. 36 Pagina 41

Pagina 43

Scoor meer met een web winkel in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication