Aan de marketing van binnenlandse vakantiewoningen kan nog veel worden verbeterd. Er kan veel beter worden samengewerkt, en dat wordt door de geïnterviewden van de Landschappen en Natuurmonumenten erkend. Bovendien kan de natuurvakantie in Nederland veel scherper in de markt worden gezet. Het kenmerk is niet zozeer elke keer weer de producten te vernieuwen, maar juist het verhaal op telkens nieuwe wijze te vertellen: waarom vinden bezoekers het zo fijn om middenin de natuur te recreëren? Die verhalen kunnen – voor diverse doelgroepen – nog veel gevarieerder en gerichter worden verteld. In de binnenlandse recreatiemarkt is nog veel meer mogelijk, met name gericht op de doelgroepen die iets bijzonders willen. Het is opvallend is dat geen van de natuurorganisaties zich nog richt op de ecolodges, een enorme trend in het buitenland. Andere bedrijven zijn die markt aan het verkennen en langzaam aan het vullen, bijvoorbeeld Het Verborgen Verblijf, ergens in Gelderland. En ook bouw- en houtondernemers spelen op deze trend in, door kant-en-klare verblijven te ontwerpen en aan te bieden (bijvoorbeeld APEcolodges, www.apecolodges.nl). Floating ecolodge van APEcolodges, met een ligplaats middenin Nationaal park de Biesbosch. Ook de zogenoemde leisuremarkt biedt kansen. Er is behoefte aan vormen van actieve recreatie die individueel of in groepsverband kunnen worden beoefend. Daarbij gaat het al lang niet meer om alleen het verhuren van toerfietsen, maar zijn er tal van andere mogelijkheden om je – meer of minder sportief – voort te bewegen. Naast het bezoekerscentrum Veluwezoom bij de Posbank in Rheden is een verhuurbedrijf gevestigd dat volop inspringt op nieuwe trends. Zij verhuren elektrische scooters, e-bikes, tandems, mountainbikes en trikes. Daarnaast organiseren ze voor individuele recreanten en voor groepen o.a. ATB-routes, downhill steppen, GPS-tochten en Los in het bos dagen. Dit is 37 Pagina 42

Pagina 44

Scoor meer met een web winkel in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden mailings online.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication