samenwerkingen te vinden waarmee het beheer van natuur en landschap financieel kan worden ondersteund. De voorbeelden daarvan zijn heel divers: CO2 -certificaten, het mogelijk maken van natuurbegraven op eigen terreinen, meer gebruikmaken van vrijwilligers en het verbeteren van efficiëntie in het natuurbeheer. Menkveld: “We moeten openstaan voor de kennis en ervaring die anderen in onze sector kunnen inbrengen. We kunnen leren van mensen uit de wereld van communicatie en marketing, en zouden in onze organisaties best meer mensen uit de business kunnen gebruiken. Je moet ook een beetje durven en nu en dan iets nieuws beginnen.” Landschap Noord-Holland heeft in 2011 het platform koopvoordenatuur.nl gelanceerd: een webplatform van webwinkels in 17 categorieën. De aangesloten webwinkels stellen een percentage van het aankoopbedrag (gemiddeld 4%) beschikbaar voor het steunen van de natuur. De klant kan aangeven welke aangesloten natuurorganisatie de steun ontvangt. Deelnemende winkels zijn onder andere: Center Parcs, Bruna, Wehkamp, Bose, Esprit, et cetera (www.koopvoordenatuur.nl). Menkveld geeft aan dat het financieel effect ervan tot nu toe beperkt is, maar dat de organisatie er in ieder geval veel van heeft geleerd. Menkveld: “We kunnen ook leren van de acties van verwante organisaties, zoals Vogelbescherming Nederland: zij hebben de marketing van vogels heel ver doorontwikkeld.” Website van de online-actie koopvoordenatuur.nl. 28 Pagina 33

Pagina 35

Scoor meer met een webshop in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden PDF-en online.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication