nog wel komen, maar nu staan de kaarten er voor Natuurmonumenten nog goed voor: 720.000 leden, een solide balans, en jaarlijks een bijdrage uit de Postcode Loterij. Natuurmonumenten hoeft niet alles zelf te doen. Het is een interessante en betrouwbare partner voor tal van ondernemers. Zo heeft Natuurmonumenten tal van locaties verpacht en verhuurd aan horecaondernemers en uitbaters, met uiteindelijk voordeel voor beide partijen. Ondernemerschap is in ontwikkeling, net zoals bij de andere terreinbeherende organisaties. Kievit: “Het begint te schuiven in Nederland, maar het gaat wel langzaam en te veel kansen worden nog niet benut. In energie, in de verkoop van bijzondere producten, in houtoogst en verantwoorde afzet, in de natuurvleessector.” Schotse hooglanders: oogst uit de natuur. “De sector natuur, bos en landschap is van oudsher een conservatieve sector en vaak te bescheiden, te weinig trots. Irritant vind ik dat ons type organisaties de neiging hebben tot stroperigheid. We zijn een kei in het opwerpen van bezwaren, en dat staat het ‘aan de slag gaan’, dat voor ondernemerschap wel hard nodig is, stevig in de weg. We zouden meer van elkaar moeten leren, ook van de particuliere terreineigenaren overigens. Gooi de luiken open, dat levert je altijd meerwaarde op, daar word je altijd wijzer van!” 2.5 “Het Landschap opereert zakelijk, maar ondernemen is voor ondernemers” Marco Glastra, directeur van het Groninger Landschap, begint het interview met een vergelijking van Groningen en Utrecht, de twee provincies waarmee hij ervaring heeft bij het Provinciaal Landschap: “De provincie Groningen is anders dan de provincie Utrecht, waar ik eerst werkte. Groningen heeft een identiteit, en dat merk je. Utrecht is meer een smeltkroes, met een veel gevarieerdere bevolking, veel infrastructuur en veel economische activiteit. Groningen kent veel sociaal-economische problemen, met een minder vermogend platteland.” Ook in Groningen is sprake van teruglopende subsidies voor natuur. De EHS is er al bijna helemaal aangekocht, maar er moet nog wel veel aan inrichting gebeuren. Glastra: “Mijn 15 Pagina 20
Pagina 22Interactieve ewebshop, deze gids of flyer is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van digitale kranten.
573 Lees publicatie 226Home