Kievit: “Ik voorspel wel dat de omslag naar meer houtkap in de organisatie op bezwaren zal gaan stuiten, met name uit de ecologische hoek, omdat houtoogst ecologische doelen in de weg zou staan.” Houtoogst op de Veluwe. Partners Kievit licht toe dat Natuurmonumenten sinds een aantal jaren een beleid voert van een vergaande samenwerking met strategische partners. Voorbeelden zijn Menzis, Landal Greenparks, SNP en HEMA. “Die partners leveren voordelen op, in de sfeer van ledenvoordeel en zichtbaarheid. En wij kunnen voor partners interessant zijn vanwege ons imago en ons grote bereik in de samenleving. Ons verenigingsmagazine heeft een oplage van 800.000 exemplaren! Anderzijds laten we ook veel kansen onbenut, en het is een mooie uitdaging om die voor de komende jaren verder te gaan ontwikkelen. Er liggen kansen in de zakelijke samenwerking met energiepartners (bijvoorbeeld GreenChoice), waar we op de markt van biomassa (vraag en aanbod) actief kunnen gaan opereren. Die markt is erg in beweging, met tal van partijen. De kunst is om flexibel in die markt te opereren, en tegelijkertijd garanties voor de middellange termijn te kunnen bieden. Daar is behoefte aan, dat is geld waard.” Ondernemen is genetisch bepaald, maar kun je ook leren Kievit: “Zakelijk opereren vergt andere competenties van de medewerkers van Natuurmonumenten: marktkansen zien, creativiteit met een zakelijke inslag. Daar zijn de meeste van de huidige medewerkers niet op geworven of getraind. Ondernemerschap is genetisch bepaald, het moet in je genen zitten, maar kan ook wel worden bijgeleerd of getraind. Eigenlijk is het jammer dat het subsidiestelsel Natuur en Landschap door de provincies beschikbaar is gesteld, want dat remt de noodzaak tot ondernemerschap binnen onze organisatie. Ik zie nog weinig gevoel van urgentie in de organisatie. Dat kan 14 Pagina 19
Pagina 21Interactieve ewhitepaper, deze brochure of folder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van digi uitgaven.
573 Lees publicatie 226Home