grootste zorg ligt bij de subsidies voor het beheer. We moeten de Provincie Groningen er nog van zien te overtuigen dat ze voor de natuurbeheersgelden een budget moeten reserveren. Dat zal nog wel zorgen met zich mee brengen, want de middelen voor de provincies worden ook steeds minder. In het regeerakkoord is de € 200 miljoen voor natuur wel structureel beschikbaar gekomen, maar dat laat onverlet dat het beheer steeds meer regionaal moet worden gefinancierd.” Mede-eigenaren van de natuur Glastra: “Gelukkig zijn wij niet volledig afhankelijk van overheidssubsidies; wij ontvangen ook geld van de inwoners en bedrijven. Wij investeren in een goede band met onze beschermers, onze achterban.” Het Groninger Landschap probeert het gevoel over te brengen dat ze ‘mede-eigenaar’ van het Gronings Landschap zijn, door hun financiële bijdrage of in vierkante meters. De organisatie gaat ook op zoek naar andere doelgroepen, zoals gezinnen en jeugd, bijvoorbeeld met het programma jeugdeducatie. Met kinderen doet Het Groninger Landschap ook ‘buitengamen’: met de smartphone de natuur in. Ook met bedrijven onderhouden zij nauwe banden: Gasunie, Gasterra, het midden- en kleinbedrijf, de dienstensector, Hooghout, Seaports, Akzo en de gezamenlijke bedrijven in de Eemsmond. Er zijn bedrijven die het Landschap sponsoren in het beheer (bijvoorbeeld een Japans voedingsbedrijf met €15.000,- voor het Zuidlaardermeer). Daarnaast heeft Het Groninger Landschap een groep ‘passieve bedrijfsvrienden’ die jaarlijks een bijdrage geven. Met de zorgverzekeraar De Friesland heeft de organisatie samen met een aantal andere Landschappen en de Waddenvereniging een natuurcollectief, onder het motto “Bewegen in de natuur is goed voor de gezondheid”. De Friesland doet dat uit motieven van marketing én maatschappelijk verantwoord ondernemen, en Het Groninger Landschap sluit zich daar graag bij aan. Leden/verzekerden krijgen voordeel en informatie via een speciale website, en worden gestimuleerd om naar buiten te gaan. Ondernemerschap ligt bij bedrijven In de visie van Glastra opereert het Landschap zakelijk, zoals een bedrijf, maar hoort het echte ondernemen thuis bij de ondernemers zelf. Het Groninger Landschap richt zich, binnen de natuurbeheersdoelstellingen, op een zakelijke omgang met eigenaren, pachters, et cetera en berekent daarom marktconforme pachtprijzen. De medewerkers van de organisatie moeten wel ondernemend zijn − dat geldt zeker voor het hoofd vastgoed − maar ze hoeven niet per se zelf een ondernemer te zijn. Het is een kwestie van evenwicht. Het Groninger Landschap wil niet al haar eigendom verpachten, want een deel van het erfgoed moet voor het publiek toegankelijk en te bezichtigen zijn. Ook willen ze niet alles openstellen, want dat brengt te weinig geld in het laatje. Zelf exploiteren heeft zijn financiële grenzen. Glastra: “Partijen die zich aan het Landschap verbinden, zoals cateraars, dienen zich wel aan ons aan te passen. In Utrecht heb ik de ervaring met een cateraar die bedrijfbarbecues in ons erfgoed ging houden, en dat 16 Pagina 21

Pagina 23

Interactieve digi relatiemagazine, deze pdf of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van e-onderwijs catalogussen.

573 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication