26 6.1 LNG-opslag aan boord van een catamaran Een goede plaats voor de positionering van de LNG-brandstoftank(s) aan boord van de catamaran is tussen de drijvers en onder het hoofddek. De leidingen naar de gasmotoren zijn dan kort en bij lekkage komt het vloeibare aardgas in het water tussen de drijvers terecht. De positionering van de LNG-tank bij de catamaran is schetsmatig weergegeven in Afbeelding 12. Het bruto volume van de tank is maximaal 90 kubieke meter. Om de hoge snelheid van een catamaran optimaal te kunnen benutten, is het van belang dat het gewicht van het schip zo laag mogelijk blijkt. Dit kan betekenen dat de maximale tankcapaciteit van 90 kubieke meter niet volledig ingezet wordt, maar dat er vanuit het standpunt van gewichtsbesparing voor een kleinere en lichtere LNG-tank gekozen wordt. Afbeelding 12: Mogelijke LNG-tankopstelling catamaran. 6.2 LNG-opslag aan boord van de monohull Een goede plaats voor de positionering van de LNG-brandstoftank aan boord van de monohull is onderdeks net voor de hoofdmotoren, om het vrije werkdek achter op die manier zo groot mogelijk te houden. Bovendien zijn de leidingen van de tank naar de gasmotoren dan zo kort mogelijk. In dit geval bevinden de LNG-tanks zich binnenin het schip en dienen daarom passende maatregelen getroffen te worden met betrekking tot ventilatie en het plaatsen van lekbakken. In deze configuratie wordt gebruik gemaakt van twee 20-voets cryogene containers die naast elkaar voor de hoofdmotoren geplaatst worden. De positionering van de LNG-tanks in de monohull is schetsmatig weergegeven in Afbeelding 13. Vanwege de beperkte ruimte onderdeks is het bruto volume van de twee tanks naar verwachting aanzienlijk lager en bedraagt circa 40 kubieke meter. Als alternatief kan ook Pagina 35

Pagina 37

Voor artikelen, online onderwijscatalogi en gidsen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw uitgaves.

554 Lees publicatie 223Home


You need flash player to view this online publication