6. Haalbaarheid van LNG als scheepsbrandstof Het gebruik van vloeibaar aardgas of liquid natural gas (LNG) als alternatieve scheepsbrandstof is sterk in opkomst. De aankomende strenge eisen voor scheepsemissies in de zee- en binnenvaart dwingen reders, scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers tot innovaties waarbij LNG een sleutelrol kan spelen. In Noorwegen zijn al tientallen schepen in de vaart die LNG gebruiken als alternatieve brandstof. In de Nederlandse binnenvaart zijn diverse schepen met LNG als transportbrandstof in aanbouw en zelfs operationeel. Ook in de zeevaart zijn diverse projecten gestart om de toepassing van LNG mogelijk te maken. Voor de visserij lijken er volop kansen om LNG toe te passen als transportbrandstof aan boord van haar schepen. Dit geldt voor de bestaande vloot, maar zeker ook voor nieuwbouwschepen. Er gelden strenge veiligheidseisen voor de toepassing van LNG als transportbrandstof die vastgelegd zijn in IMO-wetgeving en klasseeisen. De LNG-brandstoftanks mogen zich bijvoorbeeld niet binnen een afstand van B/5 (scheepsbreedte gedeeld door 5) van de scheepszijden bevinden en minimaal 0,76 m van de bodem om de kans op lekkage bij aanvaringen en strandingen te minimaliseren. Ook dienen er extra ventilatie- en afblaasvoorzieningen getroffen te worden. Een en ander is uitgebreid beschreven in de haalbaarheidsstudie “Boomkorvissen op aardgas” (InnovatieNetwerk, 2009) en te downloaden via http://www.innovatienetwerk.org/nl/bibliotheek/rapporten/384. 25 Pagina 34
Pagina 36Scoor meer met een online shop in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.
554 Lees publicatie 223Home