27 één 40-voets cryogene tank gebruikt worden of een vaste opstelling met een horizontale of verticale tank. Het tankvolume zal in die gevallen echter niet substantieel toenemen. 6.3 Calculatiemodel LNG multipurpose vessel Om de businesscase goed te kunnen doorrekenen op het gebruik van LNG, is naast de inzetscenario’s voor het multipurpose visserijvaartuig (zie Hoofdstuk 3) een rekenmodel voor LNG ontwikkeld. Bij elk gegeven inzetscenario (zie Afbeelding 7) worden vijf hoofdparameters gebruikt, namelijk het gemiddelde gasolieverbruik, de gasolieprijs, het aantal vaardagen per jaar, de gemiddelde inzet in uren per vaardag en tot slot de gemiddelde inzet in uren per vaardag. Een voorbeeld van het LNG-calculatiemodel voor het multipurpose vessel is weergegeven in Afbeelding 14.8 Naast de vijf hoofdparameters dienen een aantal operationele, technische en financiële gegevens (gele cellen) ingevoerd te worden om de Total Cost of Ownership (TCO) voor de LNG-installatie te berekenen. De uitkomst van de berekeningen leidt tot een terugverdientijd voor de investering in de gekozen LNG-installatie. Dit rekenblad is generiek toepasbaar gemaakt voor elk type vaartuig en wordt als Excel-toepassing onder de naam “MPV_inzet_LNG.xlsx” beschikbaar gesteld op de website van InnovatieNetwerk: http://tinyurl.com/cdawbje. Het gebruik van dit rekenblad wordt eveneens beschreven in Bijlage 1. Afbeelding 13: Mogelijke LNG-tankopstelling monohull. 8 Bij een maximale inzet van 320 vaardagen per jaar kan het multipurpose vessel een bruto omzet van ruim 3,8 miljoen euro per jaar genereren. De brandstofkosten bedragen in dat scenario 34% van de bruto omzet. De terugverdientijd van de LNG-installatie op basis van total cost of ownership bedraagt met de in Figuur 13 gehanteerde parameters ruim 4,5 jaar. Bij een gemiddelde inzet van 240 vaardagen per jaar kan het multipurpose vessel een bruto omzet van bijna 3 miljoen euro per jaar genereren. De brandstofkosten bedragen in dat scenario 38% van de bruto omzet. De terugverdientijd van de LNG-installatie op basis van total cost of ownership bedraagt met de in Figuur 13 gehanteerde parameters ruim 6 jaar. Bij een minimale inzet van 190 vaardagen per jaar kan het multipurpose vessel een bruto omzet van zo’n 2,4 miljoen euro per jaar genereren. De brandstofkosten bedragen in dat scenario 42% van de bruto omzet. De terugverdientijd van de LNG-installatie op basis van total cost of ownership bedraagt met de in Figuur 13 gehanteerde parameters bijna 8 jaar. Pagina 36
Pagina 38Voor verenigingsbladen, online brochures en presentaties zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw edities.
554 Lees publicatie 223Home