Problemen Overheid/wet- en regelgeving Mogelijke strategieën - Kennisontwikkeling en -verspreiding mogelijkheden innovatie binnen wet- en regelgeving - Imagoverbetering - Investeren in vertrouwen tussen bos/ natuurbedrijven (sector) en beleidsactoren10 - Helpdesk bij overheid11 - Seed money voor start-ups - Innovatiesubsidies Kenmerken bedrijf - Inspelen op drive van eigenaar/beheerder12 - Samenwerking bos/natuurbedrijven met andere bedrijven (bos/natuurbedrijven, bedrijven uit andere sectoren) bevorderen - Multidisciplinaire kennisontwikkeling en -verspreiding (natuurbeheer, vermarkting) Financiële aspecten Product/markt - Seed money voor start ups - Innovatiesubsidies - Bedrijfsleven (sponsoring, crowd funding) - Bewuster worden (klant)waarde van specifieke producten bij bos/natuurbedrijven - Creëren (niche)markten - Streven naar klantgedreven innovaties met grote klantbetrokkenheid 7.3 Buitenlandse ervaringen De derde en laatste onderzoeksvraag van dit onderzoek luidde: Welke leerervaringen kunnen Nederlandse bos/natuurbedrijven opdoen uit succesvolle voorbeelden van bedrijfsmatig werken in buitenlandse bos/natuurondernemingen? Deze onderzoeksvraag was opgedeeld in de volgende subvragen: Welke ervaringen hebben buitenlandse natuurondernemingen met innovatie en ondernemerschap? In hoeverre bieden deze voorbeelden kansen voor Nederlandse natuurbedrijven? Uit dit onderzoek is gebleken dat veel van de producten die bij bos/ natuurbedrijven in het buitenland (Europa) vermarkt worden, ook in Nederland al vermarkt worden of gepland zijn te worden vermarkt. Het gaat hier vooral om productverstrekking en culturele diensten. Op basis hiervan kun je concluderen dat Nederlandse bos/natuurbedrijven zeker niet achterlopen met innovatie in vergelijking met buitenlandse bos/natuurbedrijven. In plaats van te leren van buitenlandse bos/natuurbedrijven, kunnen zij mogelijk zelf een inspiratiebron worden voor buitenlandse bedrijven. En samenwerken op het gebied van verdere innovatie in de bos/natuursector. De weinig “nieuwe” producten uit het buitenland zijn deels niet van toepassing voor de Nederlandse situatie (bijv. verkoop van kurk, verkoop van meibomen en meiberken). Andere “nieuwe” producten vragen om samenwerking van bos/natuurbedrijven binnen de sector en buiten de sector die er nu (nog) niet lijkt te zijn. Deze samenwerking zou mogelijkheden bieden om producten die er nu wel zijn op lokaal niveau/bedrijfsniveau op te schalen – waarmee weer nieuwe mogelijkheden worden geschapen voor Nederlandse bos/natuurbedrij10 Selnes et al. (2006) raden in hun onderzoek naar belemmeringen in wet- en regelgeving op gebiedsniveau aan te investeren in vertrouwen, dat vertrouwen oplossingen kan bieden zonder dat wijzigingen in wet- en regelgeving noodzakelijk zijn. Vaak zijn er in onderling overleg ook nog andere denkbare oplossingen. 11 Dit hoeft overigens niet per se bij de overheid te liggen, maar kan ook door een overkoepelende partij uit de sector worden opgenomen, zoals het Bosschap. 12 Er bestaat bij een aantal bedrijven in de sector een spanning tussen “professie en profijt”. Winst maken is niet altijd wenselijk. Toch is een winstoogmerk een belangrijke driver voor innovatie. Maar je kunt innovatie ook op een andere manier prikkelen, namelijk door in te spelen op de drive van een eigenaar/beheerder tot kennisvermeerdering en verhoging van de kwaliteit van bos- en natuurbeheer. Pagina 68
Pagina 70Interactieve online tijdschrift, deze presentatie of lesmateriaal is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van digitale handleidingen.
558 Lees publicatie 222Home