58 ven. Samenwerking met bedrijven uit andere sectoren biedt juist weer nieuwe financieringsmogelijkheden (bijv. in de vorm van sponsoring). Verder lijken de voorbeelden uit Duitsland op het gebied van regulerende en ondersteunende diensten een mogelijke inspiratiebron te vormen. Hoewel ook hier de voorbeelden spaarzaam zijn (zoals in Nederland zelf) is het een aantal bedrijven gelukt deze moeilijk te vermarkten producten (CO2-vastlegging, vergoeding voor water) op de markt te brengen. 7.4 Eindconclusie Op basis van het onderzoek kunnen we het volgende concluderen: • Van de geënquêteerde bedrijven is 23% een hobbybedrijf, moet 15% kostenefficiënt werken en moet de overige 62% voldoende • Van de geënquêteerde bedrijven heeft 22% de afgelopen jaren aan productinnovaties gewerkt. Bijna 24% van de bedrijven heeft • De meeste innovaties in de natuursector leveren geld op. Andere innovaties zijn gericht op het vergroten van het maatschappelijk • De Nederlandse natuursector loopt qua innovaties in de pas met die in de rest van (West-)Europa. draagvlak. • Dit betekent echter niet dat de sector op zijn lauweren kan rusten. Subsidies lopen terug, kosten nemen toe en de onzekerheid over de plannen om de komende jaren te innoveren. Dit zijn deels bedrijven met ervaring met productinnovaties, deels bedrijven die hier voor het eerst mee gaan beginnen. inkomsten verwerven om ten minste quitte te kunnen spelen of om op korte of langere termijn winst te kunnen maken. In totaal haalt 25% van de geënquêteerde bedrijven zijn financiële doelen niet. • Om de mogelijkheden tot innovaties te vergroten en/of versterken, zou vooral gekeken kunnen worden naar de belemmeringen vanuit • Samenwerking tussen verschillende partijen (zowel binnen de sector als buiten de sector, zowel publiek als privaat) lijkt daarbij de wet- en regelgeving, de moeilijkheden in de financiering, de afstemming van innovaties op de doelen van het bedrijf en het vergroten van de kennis over (mogelijkheden op) de markt. essentieel te zijn en nieuwe kansen te bieden. Dit vraagt om een gezamenlijke inspanning vanuit de sector (overheid, belangenorganisaties en bedrijven). toekomst blijft. Dit betekent dat de sector moet blijven werken aan het versterken van de efficiëntie en innovatiekracht. Pagina 69

Pagina 71

Scoor meer met een webshop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs magazines online.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication