44 worden omdat 23 bedrijven (11,7%) aangeven dat ze nog niet weten of ze dit gaan doen. Tabel 15 laat de relatie zien tussen innovaties in het verleden en de plannen voor innovatie. Bijna 60% van de bedrijven die de afgelopen jaren hebben geïnnoveerd, geeft aan dat zij ook plannen hebben te innoveren (25 van de 43 bedrijven). Van de bedrijven die tot zover niet hebben geïnnoveerd, heeft slechts 15% van de bedrijven plannen voor innovatie (23 van de 153 bedrijven). Als je de cijfers anders bekijkt, kan worden geconcludeerd dat van de bedrijven die plannen hebben om te innoveren, bijna de helft ervaring daarmee heeft en de andere helft niet. Ja Afgelopen 10 jaar geïnnoveerd Ja Nee Totaal Tabel 15: Aantal bedrijven dat (mogelijk) een nieuw product gaat vermarkten. 25 23 48 Plannen om te innoveren Nee 12 113 125 Weet niet 6 17 23 Totaal 43 153 196 In totaal 125 van de 196 bedrijven zullen dus de komende jaren geen nieuwe producten op de markt brengen. Het gaat hier grotendeels om bedrijven die de afgelopen jaren ook niet hebben geïnnoveerd en de redenen om niet te gaan innoveren, verschillen derhalve vrijwel niet van de redenen om de afgelopen jaren niet te hebben geïnnoveerd. Voor de meeste bedrijven is er gewoonweg geen noodzaak om te innoveren (omdat zij geen inkomsten nodig hebben of omdat het financieel goed gaat met het bedrijf). Tabel 16 toont de geplande vernieuwing per cluster. De Chi kwadraattest toont aan dat de verschillen per cluster weer significant zijn (X2= 25.289, p = 0.001). In alle clusters is weliswaar vernieuwing gepland, maar ook hier (net als bij de reeds uitgevoerde innovaties, zie Tabel 9) plannen de producenten en de resultaatgerichte bedrijven significant meer (respectievelijk 43% en 36%). Gezien de typen bedrijven in de cluster (zie ook Paragraaf 4.1) is het grote verschil in clusters geen verrassend resultaat. Tabel 16: Percentage bedrijven per cluster dat (mogelijk) een nieuw product gaat vermarkten. Cluster Hobby Quittespeler Producent Resultaatgericht Budget Percentage “ja” 4,9% 20,6% 43,2% 35,7% 15,4% Percentage “weet niet” 9,8% 20,6% 5,4% 14,3% 7,7% Er werden in totaal 53 geplande innovaties genoemd, 6 bedrijven gaven aan dat het nog een geheim was en 3 bedrijven wisten nog niet wat ze gingen doen. Van de 53 innovaties ging het 41 keer om een innovatie in producten (vooral culturele diensten (57%) en productverstrekking (40%)). Daarnaast werden nog innovaties in beheer genoemd, het verpachten van grond, sponsoring en adoptie, en het oprichten van een stichting als nieuwe bronnen van inkomsten – wat moeilijker toe te delen is aan ecosysteemdiensten. De motieven om te willen innoveren, zijn vooral financieel: om inkom Pagina 55

Pagina 57

Heeft u een sportblad, issue of internet clubmagazines? Gebruik Online Touch: cursus online plaatsen.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication