sten te generen, kosten te verlagen en/of de financiering te verbreden. In 64% van de gevallen werd dit als motief genoemd. Andere motieven waren bijvoorbeeld het voldoen aan een vraag (14%), het verbeteren van de kwaliteit van het gebied (9%) en eigen belangstelling (2%). Als je deze motieven vergelijkt met de motieven van bedrijven die de afgelopen jaren hebben geïnnoveerd (zie Tabel 11), is duidelijk dat het financiele motief bij bedrijven die plannen te innoveren, belangrijker is dan bij bedrijven die al hebben geïnnoveerd (64% versus 48%). 5.2.2 Problemen bedrijven met innovaties Het grootste probleem waar de bedrijven tegenaan lopen, is de overheid c.q. wet- en regelgeving (39%) (zie ook Tabel 17). Een bedrijf had “genoeg van het gezeur en gebrek aan meedenken van de overheid”, een ander bedrijf sprak over “onwillige politiek” en weer een ander noemde “alle onzinnige regeltjes” als belemmering voor toekomstige innovaties. Andere obstakels/belemmeringen die genoemd werden, zijn: het ontbreken van een vraag naar het product, het ontbreken van geld om te investeren, het niet lonend zijn van het op de markt brengen van een product, de kleinschaligheid van het gebied, de doelen van het bedrijf, de beschikbare tijd en weerstand vanuit de maatschappij (o.a. natuurorganisaties). De problemen zijn niet veel anders dan de problemen die de bedrijven met innovaties hebben ondervonden en de motieven van bedrijven om niet te innoveren (deels zijn dezelfde bedrijven gevraagd). Problemen Overheden/wet- en regelgeving Product/markt Bedrijfs/gebiedskenmerken Maatschappij Financiële aspecten Anders Aantal keren genoemd (N = 48) 31 23 11 7 3 4 5.3 Voorwaarden voor innovaties Aan alle bedrijven uit de enquête is gevraagd wat volgens hen de drie belangrijkste factoren zijn om een product/dienst in het bos/natuurbeheer succesvol te ontwikkelen en vermarkten. Er waren zeven keuzeopties (zie Tabel 18 op blz. 46, de eerste 7 rijen onder ‘Voorwaarden’). Daaruit blijkt dat kennis (enerzijds over het beheer en anderzijds over producten en markten) als zeer belangrijk wordt beschouwd. Ook de beschikbaarheid van geld (eigen geld of geld uit andere bronnen, zoals leningen of subsidies) stond zeer hoog op de lijst. Geen keuzeoptie was de betrokkenheid/andere opstelling van de overheid, wat gezien de uitkomsten van de problemen die ervaren werden, een logische zou zijn geweest. Een aantal bedrijven heeft dit dan ook als extra optie toegevoegd (zie Tabel 18, laatste twee rijen). Tabel 17: Belangrijkste problemen te vermarkten nieuwe producten. 45 Pagina 56

Pagina 58

Voor maandbladen, online onderwijs magazines en drukwerk zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw brochures.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication