Problemen Bedrijfs/gebiedskenmerken Overheden/wet- en regelgeving Product/markt Financiële middelen Maatschappij Privacy Aantal keren genoemd (N = 47) 16 11 11 5 3 1 5.1.3 Ontbreken van innovatie In totaal 155 van de 198 bedrijven hebben aangegeven de afgelopen jaren geen nieuwe producten op de markt te hebben gebracht. De redenen hiervoor waren divers (zie Tabel 14). Voor meer dan de helft van de bedrijven is het simpel: zij zien geen noodzaak om te innoveren (omdat zij geen inkomsten nodig hebben of omdat het financieel goed gaat met het bedrijf en men ervan uitgaat dat dit ook zo zal blijven). Daarna worden externe factoren als belangrijkste reden genoemd; het gaat hier vooral om belemmeringen in wet- en regelgeving, en weerstand die er vanuit de verschillende overheden tegen plannen is. Voor een aantal bedrijven is innovatie financieel niet lonend en/of past het niet bij het bedrijf (bijv. binnen de doelstellingen of omdat het bedrijf gewoonweg te klein is). Verder werden nog als redenen genoemd dat het ontwikkelen van iets nieuws tijd kost en dat kennis en/of geld ontbreekt om te innoveren. Aantal keren genoemd (N = 182) Geen noodzaak toe Externe factoren (medewerking overheden, wet- en regelgeving) Financieel niet lonend Past niet bij het bedrijf (andere doelen, bedrijf te klein, locatie ongeschikt) Wel plannen, maar die hebben tijd nodig Ontbreken kennis Ontbreken geld 74 30 24 24 12 12 6 5.2 Innovaties voor de toekomst 5.2.1 Geplande nieuwe producten op de markt Uit de resultaten blijkt dat 48 van de 196 bedrijven (24,4%) plannen om een of meerdere nieuwe producten (goed of dienst) op de markt te brengen. Dit is iets meer dan de 43 bedrijven die de afgelopen jaren al ervaring opgedaan hebben met innovatie. En het cijfer kan nog groter Tabel 14: Belangrijkste reden om niet te innoveren, Tabel 13: Belangrijkste problemen ervaren bij vermarkting nieuwe producten. Pagina 54

Pagina 56

Scoor meer met een webwinkel in uw tijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication