Tabel 9: Percentage bedrijven per cluster dat de afgelopen 10 jaar een nieuw product vermarkt heeft. Cluster Hobby Quittespeler Producent Resultaatgericht Budget Percentage 12,5% 17,1% 30,6% 35,7% 12,0% In totaal zijn er door de 43 bedrijven 97 producten genoemd, waarvan diverse producten door meerdere bedrijven op de markt zijn gebracht. Zo zijn er verschillende bos/natuurbedrijven die ATB-routes hebben ontwikkeld of met biomassaoogst aan de slag zijn gegaan. De producten, weergegeven in Tabel 10, zijn opgedeeld in de verschillende categorieën van ecosysteemdiensten (zie ook Paragraaf 3.2.2). Uit de tabel wordt duidelijk dat vernieuwingen vooral in de categorieën culturele diensten (55%) en productverstrekking (33%) hebben plaatsgevonden. Bij culturele diensten staan producten met betrekking tot recreatie en toerisme aan de top. Het meest genoemd worden hier vernieuwing met betrekking tot toegankelijkheid: paden en routes voor ATB, wandelpaden en -routes, ruiterpaden en ruiterroutes, blotevoetenpaden, kunstroutes (16 keer genoemd). Daarna worden evenementen, excursies en safari’s het meest genoemd (9 keer genoemd). Bij de productverstrekking staat hout (en dan vooral biomassa) hoog op de lijst (20 keer genoemd, waarvan bijna de helft biomassa), gevolgd (maar in veel mindere mate) door groen voor sierteelt (4 keer genoemd) en de productie van kerstbomen (3 keer genoemd). Een voorbeeld van een nieuwe regulerende dienst is waterberging, en van ondersteunende diensten biodiversiteit. Een voorbeeld van een “ander” product dat niet bij de vier categorieën ingedeeld kon worden, is het verlenen van diensten aan derde partijen (bijv. het opstellen van beheerplannen voor andere bos/natuurbedrijven). Tabel 10: Nieuwe producten vermarkt. Ecosysteemdienst Productverstrekking Regulerende diensten Culturele diensten Ondersteunende diensten Anders/niet bekend Aantal keren genoemd (N = 97) 32 (33%) 3 (3%) 53 (55%) 3 (3%) 6 (6%) Bijna de helft van de bedrijven die een product op de markt hebben gebracht (46%), heeft dat alleen gedaan, ongeveer 42% heeft dit samen met een ander bedrijf (deels met andere bos/natuurbedrijven, deels met andere bedrijven) opgezet en uitgevoerd. De resterende bedrijven (12%, de grote minderheid) hebben een ander bedrijf dit laten doen namens het bos/natuurbedrijf. Pagina 51

Pagina 53

Voor catalogussen, online catalogi en sportbladen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw drukwerk.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication