5. Ondernemerschap in Nederland 39 In dit tweede resultatenhoofdstuk kijken we naar de vraag in hoeverre er sprake is van innovatie en ondernemerschap bij bos- en natuurbeherende bedrijven, en hoe dit eventueel verbeterd en/of versterkt zou kunnen worden. Daarvoor kijken we eerst (in Paragraaf 5.1) naar de ervaringen van bos/natuurbedrijven met het op de markt brengen van nieuwe producten de afgelopen tien jaar. Daarna bekijken we in hoeverre bedrijven plannen de komende jaren te innoveren (Paragraaf 5.2) en wat zij denken dat daarvoor nodig is. Het hoofdstuk sluit af met algemene conclusies over innovatie en ondernemerschap in de sector (Paragraaf 5.3). 5.1 Innovaties de afgelopen 10 jaar 5.1.1 Nieuwe producten op de markt Uit de resultaten blijkt dat 43 van de 198 bedrijven (21,7%) de afgelopen 10 jaar een of meerdere nieuwe producten8 (goed of dienst) op de markt hebben gebracht. Tabel 9 toont de vernieuwing per cluster. De Chi kwadraat-test toont aan dat de verschillen per cluster ook significant zijn (X2= 10.005, p < 0.05). In alle clusters is weliswaar vernieuwing, maar de producenten en de resultaatgerichte bedrijven vernieuwen significant meer (respectievelijk 31% en 36%). Gezien de typen bedrijven in de verschillende clusters (zie ook Paragraaf 4.1) is het verschil tussen de clusters geen verrassend resultaat. 8 De definitie van “innovatie” volgend (zie Paragraaf 2.2.1), gaat het hier om voor het bedrijf nieuwe producten Pagina 50

Pagina 52

Interactieve digi-brochure, deze catalogus of lesmateriaal is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een digitale publicatie van e-lesboeken.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication