5.1.2 Ervaringen bedrijven met innovaties In Tabel 11 worden de belangrijkste motieven voor de vermarkting van nieuwe producten beschreven. Duidelijk is dat de helft van de bedrijven (20 van 40) dit vanuit een financieel oogpunt deed (om inkomsten te genereren, om kosten te verlagen, om de financieringsbasis te verbreden of omdat er geld voor was). Maar het maatschappelijke aspect (draagvlak creëren, goodwill kweken, leveren van diensten aan de samenleving, voldoen aan vraag vanuit de samenleving) is bij 12 van de 40 bedrijven het hoofdmotief. Ecosysteemdienst Financieel: inkomsten genereren/kosten verlagen/verbreding financiering Maatschappelijk: draagvlak creëren/vergroten Maatschappelijk: om aan een vraag te voldoen/leveren van een maatschappelijke dienst Beheermatig: doel van het gebied/reden van bezit Beheermatig: onderhoud/gebied verbeteren Financieel: geld beschikbaar voor innovatie Privé: als hobby Anders Aantal keren genoemd (N = 40) 19 8 4 2 2 1 1 3 De motieven zijn vrijwel gelijkelijk verdeeld over de verschillende clusters, dat wil zeggen: er is geen verschil in motieven voor de vermarkting van nieuwe producten per type bedrijf (X2=.568, p > 0.05), hoewel dat niet geheel onlogisch zou zijn geweest. Op de vraag wat de financiële consequenties van de innovaties waren, liepen de antwoorden sterk uiteen. Figuur 8 geeft een overzicht van de financiële gevolgen. Daaruit wordt duidelijk dat de innovaties bij ongeveer de helft van de bedrijven die geïnnoveerd hebben, een beperkt positief tot zeer positief resultaat hebben opgeleverd. Ongeveer een kwart van de bedrijven moest er geld op toeleggen. Voor een aantal bedrijven was het bereiken van een positief resultaat ook niet nodig, gezien de motieven voor innovaties. We hebben daarom gekeken of de financiële uitkomsten anders waren voor bedrijven met een financieel motief of met een maatschappelijk motief. Uit de gegevens bleek dat van de bedrijven die innoveren vanuit een financieel perspectief (n = 16) 75% een positief resultaat haalt, terwijl slechts 46% van de bedrijven gericht op maatschappijgeoriënteerde innovaties (n = 11) een positief resultaat haalt. Omdat de aantallen te klein zijn om in SPSS te testen, kan echter niet worden geconcludeerd dat dit ook significante verschillen zijn. Tabel 11: Belangrijkste motieven voor vermarkting nieuwe producten. 41 Pagina 52

Pagina 54

Scoor meer met een online winkel in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden vakbladen online.

558 Lees publicatie 222Home


You need flash player to view this online publication