gaan verkopen. Emotie hoort namelijk bij lekker, verantwoord en gezond eten. Nederlandse vissers creëren echt waarde als zij de visserijproducten en de daarbij behorende diensten op de specifieke behoeften van hun klantsegmenten afstemmen. De komende jaren worden concepten als ‘massamaatwerk’ en ‘co-creatie’ met klantsegmenten daarom steeds belangrijker. Co-creatie staat voor: producten en diensten combineren tot nieuwe producten en diensten, en daarmee nieuwe waarde creëren. Een nieuw businessmodel – zoals in dit rapport beschreven – richt zich naast financieel kapitaal ook op sociaal kapitaal. Met “financieel kapitaal” wordt bedoeld: het realiseren van marge in een veel kortere, efficiënte, sterkere, transparante en consumentgerichte keten. Met “sociaal kapitaal” wordt bedoeld: het (zichtbaar) inspelen op de maatschappelijke behoefte van verantwoorde productie van voedsel. Op termijn zal een groep van klanten door middel van interactief (internet) contact met aanbieders, de omzet van visserijondernemingen laten groeien. Tabel 9 geeft een globale indicatie van variabelen waarmee rekening moet worden gehouden bij het starten van een pilot. Product Kabeljauw, schol Vers Diepvries Vacuüm verpakt Vers in de winkel Processen Vangen Strippen Fileren Schoonspoelen Koelen Orderpicken Portioneren Verpakken Transporteren De marketing voor het te ontwikkelen afzetkanaal zal zich moeten gaan richten op een selectie van onderstaande onderwerpen met maatschappelijke waarde. De beoogde verandering in de visketen zal een gunstig effect hebben op al deze punten. Bijdragen aan: • Het nationaal geluk, • Werkgelegenheid/economie, • Betere kwaliteit, korte keten, • Een gezond product, • Tegengaan van voedselverspilling, • Garantie voor voedselvoorziening, • Voedselveiligheid, Tabel 9: Globale indicatie van variabelen. Prijs marktconform voor consumenten en zakelijke klanten Consumenten betalen vooral met iDEAL Zakelijke klanten eventueel via facturen Promotie Eigen look and feel (aparte pagina op platform) Echt vers, duurzaam, dichtbij gevangen Noordzeevis, smakelijk Klantrelaties opbouwen (services georiënteerd) Snelle groei (in korte tijd veel consumenten bereiken) 35 Pagina 46
Pagina 48Voor gidsen, online lesmateriaal en tijdschriften zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw vaktijdschriften.
551 Lees publicatie 220Home