36 • Beperken van grondstof/brandstofverbruik, • Realisatie milieu- en diervriendelijke visserij, • Transparantie en garantie (echt vers), • Gemak (internet), • eerlijke prijs en local for local. Door verlegging van diensten en besparing van kosten in de keten wordt het voor vissers mogelijk om een beter product te leveren aan verschillende klantsegmenten, en wordt ook een betere marge door de betrokken vissers gerealiseerd. Het motto zou moeten zijn: “De klantverwachtingen overtreffen, de klant zich goed laten voelen en loyaal aan de visserij laten worden”. Inkomsten van de eigenaar van de webmarket worden gegenereerd door kosten in rekening te brengen voor diensten. Deze kosten voor de visserij (inhouding op de verkoopprijs) worden geschat op 25% à 30%. De inkomstenstroom van de vissers; zij ontvangen een marktconforme prijs voor hun product. De klant betaalt vooraf met behulp van iDEAL. De visser berekent de verkoopprijs met een marge die normaal in de gehele keten wordt ontvangen. Na de inhouding zal de visser aanzienlijk meer voor zijn product ontvangen dan in de huidige situatie. Concreet betekent dit dat vissers (de gebruikers van de webmarket) 70 à 75% van de consumentenverkoopprijs zullen ontvangen. Daarin zit ook de beloning voor de verwerkingsstappen die de vissers zelf uitvoeren of die onder hun regie zullen worden uitgevoerd (waar wel weer bijkomende kosten voor moeten worden gemaakt). Essentieel is dus dat de visser zelf de keten regisseert en zelf verkoper is. De eigenaar van de webmarket faciliteert en treedt op als interactief communicatieplatform. Het is voor de visserijsector mogelijk om aandelen in VersvandeKweker.nl te verwerven, waardoor meer grip gekregen kan worden op de omvang van de marketingactiviteiten en de organisatie. Vissers kunnen handelingen voor hun rekening nemen, maar zij kunnen die eventueel ook (deels) uitbesteden aan de visafslag en/of de betere visdetaillisten. Belangrijk is wel dat vissers zelf verantwoordelijk blijven voor het visproduct totdat het in het bezit is van de consument. Figuur 7 (volgende bladzijde) laat het businessmodel van de beoogde webmarket VersvandeVisser.nl zien. Pagina 47

Pagina 49

Scoor meer met een webshop in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication