34 De geraamde omzet is in de eerste jaren niet erg hoog omdat het hier een start-up businessmodel betreft. De verwachting (Bron: gesprekken en interviews tijdens het onderzoek) is dat er niet direct veel financiële middelen zullen zijn om marketingactiviteiten te ontwikkelen. Bekendheid bij het grote publiek zal hierdoor aanzienlijk langer duren. 4.2.10 Webmarket VersvandeVisser.nl De consumptie van visserijproducten groeit in Nederland de laatste jaren met een paar procent per jaar. Uit onderzoek van Gfk blijkt dat in Nederland (16 miljoen inwoners) jaarlijks gemiddeld 3,8 kilo vis(product) per persoon wordt gekocht. Het gaat hier om visproducten voor thuisgebruik. Consumptie van visserijproducten in de horeca is hier niet in opgenomen. De besteding aan vis(producten) per inwoner komt uit op 33,73 euro per jaar, waarvan 15,85 euro besteed wordt aan verse vis. De berekening en de bron van deze gegevens is terug te vinden in de bijlagen van dit rapport. Naast deze positieve ontwikkeling zijn er nog een aantal andere belangrijke ontwikkelingen volgens Gfk: • Supermarkten hebben hun marktaandeel van ca. 72,7% in 2008 vergroot naar ca. 76,5% in 2010. • De visafslagen laten een stijgende aanvoer van vis zien terwijl de omzet niet toeneemt. De gemiddelde visprijzen vallen lager uit, • De gespecialiseerde visdetailhandel laat het tegenovergestelde zien: hun marktaandeel daalde van 22,6% in 2008 naar rond 19% in 2010. • De visverwerkende industrie en groothandel hebben zich de laatste jaren succesvol toegelegd op het importeren en exporteren van vis. • Supermarkten, verwerkers en groothandelaren lijken succesvolle strategieën te volgen. Vissers, visafslagen en gespecialiseerde visverHun omzet lag rond 10% boven het niveau van 2005. kopers hebben moeite om bij te blijven met marktontwikkelingen. • De binnenlandse vraag/afzet naar verse Noordzee vis neemt af. • Kritische consumenten geven steeds meer aan het “local for local”principe aan te hangen en tegelijkertijd worden steeds meer producten via internet aangekocht. • Een toenemend aantal consumenten wil contact met producenten van voedsel (vissers) en een eerlijke prijs betalen voor duurzaam en verantwoord geproduceerd voedsel (vis). Een webmarketinstrument als VersvandeVisser.nl kan een belangrijke rol spelen in het verbinden van consument en producent. Voor vissers kan dit financieel interessant zijn. Consumenten en kwaliteitshoreca komen graag in contact met de vissers en/of de specialisten. Voor Nederlandse vissers is het daarom van belang om naast het digitale afzetkanaal ook diverse eigen winkels (fysiek) te creëren en/of in bestaande verse winkels visproducten en de bijbehorende emotie te mede als gevolg van toenemende concurrentie van importvis en een zwakke marktpositionering van Noordzeevis. • Consumenten willen een volledig assortiment aan versproducten in één keer afgeleverd krijgen of ergens kunnen ophalen (Bron: consumentenonderzoek augustus 2012, door initiatief VersvandeKweker.nl). Pagina 45
Pagina 47Heeft u een spaarprogramma, onlinepublisher of digi gidsen? Gebruik Online Touch: cursus online op uw website plaatsen.
551 Lees publicatie 220Home